Kapitel: 4 EGOETS ILLUSIONER
Afsnit - I. Rigtig undervisning og rigtig indlæring Næste

1. En god lærer gør sine egne tanker klare og styrker dem ved at undervise i dem. Lærer og elev er ens i læreprocessen. De følger den samme rækkefølge, og medmindre de deler deres lektioner, vil der mangle overbevisning. En god lærer må tro på de tanker, han underviser efter, men han må opfylde endnu en betingelse; han må tro på de elever, som han tilbyder disse tanker.

2. Mange bevogter deres tanker, da de ønsker at beskytte deres tankesystemer, som de er, og at lære betyder forandring. Forandringer er altid farefulde for de adskilte, for de kan ikke se det som en bevægelse hen imod helbredelse af adskillelsen. De opfatter det altid som en bevægelse hen imod yderligere adskillelse, da deres første erfaring med forandring netop var adskillelsen. Du tror, at hvis du ikke tillader nogen som helst forandring i dit ego, finder du fred. Denne dybe forvirring er kun mulig, hvis du fastholder, at det samme tankesystem kan stå på to fundamenter. Intet kan nå ånden fra egoet, og intet kan nå egoet fra ånden. Ånden kan ikke hverken styrke egoet eller reducere konflikten i det. Egoet er en modsigelse. Dit selv og Guds Selv er i opposition. De er modsætninger i kilden, retningen og resultatet. De er fundamentalt uforenelige, da ånden ikke kan sanse, og egoet ikke kan vide. De er derfor ikke i kommunikation og kan aldrig komme i kommunikation. Ikke desto mindre kan egoet lære, selvom dets frembringer kan blive vildledt. Han kan imidlertid ikke kvæle alt liv i det livgivende.

3. Ånden har ikke brug for at lære, men det har egoet. Indlæring opfattes i sidste instans som farligt, fordi det fører til opgivelsen af - og ikke ødelæggelsen af - egoet til åndens lys. Det er den ændring, som egoet må frygte, for det deler ikke min barmhjertighed. Min lektie var som din, og fordi jeg lærte den, kan jeg undervise i den. Jeg vil aldrig angribe dit ego, men jeg forsøger at lære dig, hvordan dets tankesystem opstod. Når jeg minder dig om din sande skabelse, kan dit ego kun reagere med frygt.

4. At undervise og at lære er nu dine største styrker, for det hjælper dig med at ændre dit sind, og det hjælper andre til at ændre deres. Hvis du nægter at ændre dit sind, vil det ikke bevise, at adskillelsen aldrig har fundet sted. Den drømmer, der tvivler på virkeligheden i sine drømme, mens han stadig drømmer dem, helbreder ikke i virkeligheden sit delte sind. Du drømmer om et adskilt ego, og tror på en verden, der hviler på det. Dette er meget virkeligt for dig. Du kan ikke ændre dette uden at ændre dit sind i forhold til det. Hvis du er villig til at afgive din rolle som vogter af dit tankesystem og at åbne det for mig, vil jeg korrigere det meget blidt og føre dig tilbage til Gud.

5. Enhver god lærer håber på at give sine elever så meget af sin egen lære, at de en dag ikke mere har brug for ham. Det er lærerens ene sande mål. Det er umuligt at overbevise egoet om dette, da det går imod alle dets egne love. Men husk på, at lovene er lavet for at beskytte kontinuiteten af det system, som den lovgivende tror på. Det er naturligt for egoet at forsøge på at beskytte sig selv, når først du har lavet det, men det er ikke naturligt for dig at ønske at adlyde dets love, medmindre, du tror på dem. Egoet kan ikke træffe dette valg p.g.a. arten af dens oprindelse. Du kan, p.g.a. arten af din.

6. Egoer kan støde sammen i enhver situation, men ånd kan ikke støde sammen med noget som helst. Hvis du blot opfatter en lærer som »et større ego«, vil du være bange, for dette at forstørre et ego ville være det samme som at forøge ængstelsen for adskillelsen. Jeg vil undervise sammen med dig og leve sammen med dig, hvis du vil tænke sammen med mig, men mit mål vil altid være til sidst at fritage dig fra behovet for en lærer. Det er det modsatte af den ego-orienterede lærers mål. Han er bekymret for virkningen af sit ego på andre egoer og fortolker derfor deres interaktion som en måde at bevare egoet på. Jeg kunne ikke hengive mig selv til undervisningen, hvis jeg troede på dette, og du vil ikke være en hengiven lærer, så længe du tror på det. Jeg bliver konstant opfattet som en lærer, der enten hyldes eller afvises, men jeg godtager ikke nogen af disse opfattelser af mig.

7. Din værdi formes ikke af at undervise eller af at lære. Din værdi skabes af Gud. Så længe du er i tvivl om dette, vil alt du gør være frygtsomt; især enhver situation, der har med troen på mere- og mindreværd at gøre. Lærere må være tålmodige og gentage deres lektioner, indtil de er lært. Jeg er villig til at gøre dette, da jeg ikke har nogen ret til at bestemme over dine indlæringsgrænser. Igen, intet, som du gør eller tænker eller ønsker eller laver, er nødvendigt for at etablere din værdi. Dette punkt kan ikke diskuteres undtaget i illusionen. Dit ego er aldrig på spil, for Gud skabte det ikke. Din ånd er aldrig på spil, fordi Han gjorde det. Enhver forvirring på dette punkt er en illusion, og ingen form for hengivelse er mulig, så længe dette bedrag varer.

8. Egoet prøver på at udnytte enhver situation til at hædre sig selv for at overvinde sine tvivl. Det vil forblive i tvivlen, så længe du tror på dets eksistens. Du, der lavede det, kan ikke stole på det, for i dit virkelige sind erkender du, at det ikke er virkeligt. Den eneste sunde løsning er ikke at forsøge at ændre virkeligheden, som virkelig er et frygtsomt forsøg, men at acceptere det, som det er. Du er en del af virkeligheden, som står uændret hinsides dit egos rækkevidde men indenfor nem rækkevidde af ånden. Når du er bange - vær stille - og vid, at Gud er virkelig, og du er Hans elskede Søn, som Han er fuldt tilfreds med. Lad ikke dit ego drage dette i tvivl, for egoet kan ikke vide noget om det, der er lige så langt uden for dets rækkevidde, som du er.

9. Gud er ikke frygtens forfatter, det er du. Du har valgt at skabe anderledes end Han og har derfor skabt frygten for dig selv. Du er ikke i fred, fordi du ikke opfylder din funktion. Gud gav dig en meget ædel funktion, som du ikke opfylder. Dit ego har bestemt sig til at være bange i stedet for at opfylde den. Når du vågner, vil du ikke være i stand til at forstå dette, for det er bogstavelig talt uforståeligt. Tro ikke på det uforståelige nu. Ethvert forsøg på at forøge dets troværdighed er blot at udskyde det uafvendelige. Ordet »uafvendelige« er farligt for egoet men glædeligt for ånden. Gud er uafvendelig, og du kan ikke undgå Ham mere end, Han kan undgå dig.

10. Egoet er bange for åndens glæde, for når først du har oplevet den, fjerner du al beskyttelse fra egoet, og bliver fuldstændig frygtesløs. Din investering i frygt er stor lige nu, fordi frygten er vidne til adskillelsen, og dit ego glæder sig, når du bærer vidne til det. Lad det ligge! Lyt ikke til det og bevar det ikke. Lyt kun til Gud, Som er lige så fri for bedrag, som ånden, som Han skabte. Forløs dig selv og forløs andre. Vis ikke et falsk og uværdigt billede af dig selv til andre, og accepter ikke et sådant billede fra dem heller.

11. Egoet har bygget et lurvet og ubeskyttende hjem til dig, for det kan ikke bygge på anden måde. Prøv ikke på at få dette fattige hus til at blive stående. Dets svaghed er din styrke. Kun Gud kunne skabe et hjem, der er værdig til Hans skabninger, som har valgt at lade det stå tomt, p.g.a deres eget ønske om at fravælge det. Og dog vil Hans hjem altid være der og stå klar til dig, når du vælger at gå derind. Dette kan du være fuldstændig sikker på. Det er lige så umuligt for Gud at skabe det forgængelige, som det er for egoet at lave det evige.

12. Ud fra dit ego kan du intet gøre for at frelse dig selv eller andre, men ud fra ånden kan du gøre alt for begges frelse. Ydmyghed er en lektion for egoet, ikke for ånden. Ånden er hinsides ydmygheden, for den anerkender sin udstråling og sender gerne dens lys ud hvor som helst. De ydmyge skal arve jorden, fordi deres egoer er ydmyge, hvilket giver dem en sandere perception. Himlens Kongerige er åndens ret, hvis skønhed og værdighed er hinsides enhver tvivl, hinsides perception og vil stå til alle tider som et symbol for Guds Kærlighed til Sine skabninger, som fuldt har fortjent Ham og kun Ham. Intet andet er tilstrækkelig værdigt som gave til Guds Egen skabelse.

13. Jeg vil erstatte dit ego, hvis du ønsker det, men aldrig din ånd. En far kan sikkert efterlade et barn hos en ældre bror, som har bevist sin ansvarlighed, men det indebærer ingen forvirring m.h.t. barnets tilhørsforhold. Broderen kan beskytte barnets krop og dets ego, men han forveksler ikke sig selv med faderen p.g.a dette. Jeg kan tage vare på din krop og dit ego, kun fordi det gør det muligt for dig ikke at bekymre dig om dem og lader mig lære dig om deres mangel på vigtighed. Jeg ville ikke kunne forstå deres vigtighed for dig, hvis jeg ikke selv engang var blevet fristet til at tro på dette. Lad os forsøge at lære denne lektion sammen, så vi sammen kan frigøre os fra dem. Jeg har brug for hengivne lærere, der deler mit mål om at helbrede sindet. Ånden er langt hinsides behovet for din beskyttelse eller min. Husk dette:

Du behøver ikke at have modgang i denne verden, for jeg har overvundet verden.
Det er grunden til, at du kan være ved godt mod.

Næste Afsnit Kapitel