Kapitel: 18 DRØMMENS FORSVINDEN
Afsnit - IV. Den lille villighed Næste

1. Det hellige øjeblik er resultatet af din beslutning om at blive hellig. Det er svaret. Ønsket og villigheden til at lade ønsket om dets komme gå forud for dets komme. Du forbereder kun dit sind på det i den grad, du erkender, at du ønsker det over alt andet. Det er ikke nødvendig, at du gør mere; ja, i virkeligheden er det nødvendigt at du erkender, at du ikke kan gøre mere. Forsøg ikke at give Helligånden, hvad Han ikke beder om, for da vil du tilføje egoet til Ham og blande de to sammen. Han beder ikke om meget. Det er Ham, Som tilføjer storheden og magten. Han forener Sig med dig for at gøre det hellige øjeblik lang større, end du kan forstå. Det er din erkendelse af, at du kun behøver at gøre så lidt, som sætter Ham i stand til at give så meget.

2. Stol ikke på dine gode hensigter. De er ikke nok. Men stol helt og fuldt på din villighed, hvad andet der end måtte komme ind i billedet. Koncentrer dig om dette, og lad dig ikke forstyrre af, at der kommer skygger, som omgiver den. Det er grunden til, at du kom. Hvis du kunne komme uden dem, behøvede du ikke det hellige øjeblik. Kom ikke til det i arrogance, idet du antager, at du må opnå den tilstand, som dets komme bringer med sig. Det hellige øjebliks mirakel ligger i din villighed til at lade det være, hvad det er. Og i din villighed til dette ligger også din accept af dig selv, som det var meningen, du skulle være.

3. Ydmygheden vil aldrig bede om, at du lader dig stille tilfreds med lidenhed. Men den kræver, at du ikke stiller dig tilfreds med mindre end den storhed, som ikke kommer fra dig. Dit problem med det hellige øjeblik opstår af din fuldstændige overbevisning om, at du ikke er det værdigt. Og hvad andet er dette end beslutningen om at være det, som du selv har gjort dig til? Gud skabte ikke sin bolig uværdig for Sig Selv. Og hvis du tror, at Han ikke kan komme der ind, hvor Han ønsker at være, griber du ind i Hans Vilje. Du har ikke brug for at villighedens styrke skal komme fra dig men kun fra Hans Vilje.

4. Det hellige øjeblik kommer ikke kun fra din lille villighed. Det er altid resultatet af din lille villighed kombineret med Guds Viljes ubegrænsede magt. Det har været forkert af dig at tro, at det er nødvendigt at forberede dig på Ham. Det er umulig at gøre arrogante forberedelser til hellighed og ikke samtidig at tro, at det er dit ansvar at etablere betingelserne for fred. Gud har etableret dem. De venter ikke på din villighed til at bestemme, hvad de er. Din villighed er kun nødvendig for at gøre det muligt at lære dig, hvad de er. Hvis du fastholder, at du er uværdig til at lære dette, griber du ind i lektionen ved at tro, at du må ændre på indlæreren. Du lavede ikke indlæreren, og ej heller kan du ændre ham. Ville du først selv lave et mirakel for derefter at forvente, at der bliver lavet et for dig?

5. Du stiller blot spørgsmålet. Svaret er givet. Forsøg ikke at svare men blot at modtage svaret, som det gives. Når du forbereder dig på det hellige øjeblik, forsøg ikke at gøre dig selv hellig for at være rede til at modtage det. Det er blot at forveksle din rolle med Guds. Forsoningen kan ikke komme til dem, der tror, at de først skal forsone, men kun til dem, som ikke tilbyder den andet end den enkle villighed til at gøre plads til den. Renselsen er kun af Gud og derfor til dig. I stedet for at forberede dig på Ham, prøv at tænke således:

Jeg, som er vært for Gud, er Ham værdig.
Han som etablerede Sit hjem i mig, skabte det, som Han ønskede Sig det.
Det er ikke nødvendigt, at jeg gør det rede for Ham,
men blot at jeg ikke griber ind i Hans plan om at genskabe min egen bevidsthed i mig
om min egen villighed, som er evig.
Jeg behøver ikke at tilføje noget til Hans plan.
Men for at kunne modtage den,
må jeg være villig tid ikke at erstatte den med min egen.


6. Og det er alt. Tilføj mere, og du vil blot fjerne den smule, som der bedes om. Husk at du lavede skylden, og at din plan om flugt fra skylden var at bringe Forsoningen til den, og således true frelsen. Og du vil kun tilføje frygt, hvis du forbereder dig på kærligheden. Forberedelsen til det hellige øjeblik tilhører Ham, Som giver det. Forløs dig selv til Ham, Hvis funktion er forløsning. Påtag dig ikke Hans funktion. Giv Ham blot det, Han beder om, så du kan lære, hvor lille din del er, og hvor stor Hans er.

7. Det er dette, som gør det hellige øjeblik så nemt og så naturligt. Du gør det vanskeligt, fordi du insisterer på, at der må være noget mere, som du skal gøre. Du finder det svært at acceptere den tanke, at du kun behøver at give så lidt for at modtage så meget. Og det er meget svært for dig at erkende, at det ikke er en personlig fornærmelse, at det du giver, og det Helligånden giver, er så meget ude af proportioner. Du er stadig overbevist om, at din forståelse er et magtfuldt tilskud til sandheden, og at det gør den til det, den er. Dog har vi understreget, at du ikke behøver at forstå noget som helst. Frelsen er nem netop, fordi den ikke beder om noget, som du ikke kan give lige nu.

8. Glem ikke, at det var din afgørelse at gøre det umuligt, som er naturligt og nemt. Hvis du tror, at det hellige øjeblik er vanskeligt for dig, er det, fordi du tror, at du er blevet den, der afgør, hvad der er muligt, og forbliver uvillig til at overlade det til En, Som ved det. Selve troen på, at der er grader af vanskeligheder i mirakler, er centreret om dette. Alt det, som Gud vil, er ikke blot mulig, men er allerede sket. Og det er grunden til, at fortiden er borte. Det skete i virkeligheden aldrig. Kun i dit sind, som troede at det skete, er det nødvendigt med en forløsning fra dette.

Næste Afsnit Kapitel