Kapitel: 29 OPVÅGNEN
Afsnit - IV. Drømmeroller Næste

1. Tror du på, at sandheden kan være i enkelte illusioner? De er drømme, fordi de ikke er sande. Deres ligelige mangel på sandhed bliver grundlaget for miraklet, som betyder, at du har forstået, at drømme er drømme; og at undslippelsen fra dem afhænger, ikke af drømmen, men kun af at vågne. Kunne det være således, at nogle drømme beholdes og andre kan du vågne fra? Valget ligger ikke mellem hvilke drømme, du skal beholde, men kun om du ønsker at leve i drømme eller at vågne fra dem. Således er det, at miraklet ikke vælger at lade nogle drømme være uberørte på grund af dets godhed. Du kan ikke drømme nogle drømme og vågne fra andre, for enten sover du, eller også er du vågen. Og drømme kan du kun have i en af disse tilstande.

2. De drømme, du tror, du kan lide, vil holde dig tilbage lige så meget som dem, hvori frygten ses. For enhver drøm er blot en frygtens drøm; uanset den skikkelse, den synes at antage. Frygten ses indeni eller udenfor eller begge dele. Eller den kan iklædes en tiltalende skikkelse. Men den er aldrig udenfor drømmen, for frygten er drømmens materie, det de alle er lavet af. Deres skikkelse kan forandre sig, men de kan ikke være fremstillet af noget andet. Miraklet ville virkelig være bedragerisk, hvis det tillod dig stadig at være bange, fordi du ikke genkendte frygten. Du ville da ikke være villig til at vågne, hvilket er det, miraklet bereder vejen for.

3. I sin enkleste form kan det siges, at angreb er en reaktion på en uopfyldt funktion, som du opfatter funktionen. Det kan ske i dig eller i en anden, men der, hvor det opfattes, der vil det blive angrebet. Nedtrykthed eller angreb må være enhver drøms tema, for de er lavet af frygt. Den tynde fornøjelsens og glædens forklædning, som de synes at være iklædt, slører kun sparsomt den tunge klump af frygt, som er i deres kerne. Og det er dette, som miraklet opfatter og ikke det, som den er viklet ind i.

4. Når du er vred, er det så ikke, fordi nogen har undladt at udfylde den funktion, som du gav ham? Og bliver dette så ikke »årsagen« til, at dit angreb retfærdiggøres? De drømme, du tror, du kan lide, er dem, hvor de funktioner, som du har tildelt dem, er blevet udfyldt de behov, som du tilskriver dig selv, er blevet imødekommet. Det betyder ikke noget, om de opfyldes eller blot ønskes. Det er ideen om, at de eksisterer, som frygten stammer fra. Drømme ønskes ikke mere eller mindre. Enten ønskes de, eller også ønskes de ikke. Og hver enkelt repræsenterer en funktion, som du har tildelt den; et mål som en hændelse, en krop eller en ting burde repræsentere, og burde opnå for dig. Hvis det lykkes, tror du, at du kan lide drømmen. Hvis det ikke lykkes, tror du, at drømmen er trist. Men det er ikke succesen eller det, at det mislykkes, der er kernen i det, men det er blot den tynde overflade.

5. Hvor lykkelige ville dine drømme ikke blive, hvis det ikke var dig, der gav den »rigtige« rolle til alle skikkelserne i drømmen. Ingen kan svigte andet end din ide med ham, og der findes ikke noget andet bedrag end dette. Kernen i de drømme, som Helligånden giver, er aldrig frygt. Overfladen ser måske ikke ud til at ændre sig, men det, de betyder, har ændret sig, for de dækker nu over noget andet. Perceptioner afgøres af deres formål, idet de ser ud til at være det, de var bestemt til at være. En skyggeskikkelse, som angriber, bliver til en broder, der giver dig en chance for at hjælpe, hvis dette bliver drømmens funktion. Og drømme om tristhed vendes således til glæde.

6. Hvad skal din broder bruges til? Du ved det ikke, for din funktion er skjult for dig. Tilskriv ham ikke en rolle, som du tror ville bringe dig lykken. Og forsøg ikke på at skade ham, når han undlader at påtage sig den rolle, som du tilskrev ham, i det du drømmer, dit liv skulle være. Han beder om hjælp i enhver drøm, som han har, og du har hjælp at give til ham, hvis du ser funktionen af den drøm, som Han, Der kan anvende alle drømme som middel til at tjene den funktion, der er givet til Ham, opfatter dens funktion. Fordi Han elsker drømmeren og ikke drømmen, bliver enhver drøm et tilbud om kærlighed. For Hans Kærlighed til dig, der oplyser enhver skikkelse, som den måtte antage, er i dens centrum.

Næste Afsnit Kapitel