Kapitel: 9 MODTAGELSEN AF FORSONINGEN
Afsnit - IV. Helligåndens plan for tilgivelse Næste

1. Forsoningen er for alle, for det er måden, hvorpå man afskaffer den overbevisning, at noget kan være for dig alene. At tilgive er at se hinsides. Se da hinsides fejltagelser, og lad ikke din perception bemærke det, for du vil tro det, som din perception opfatter. Accepter kun det, som din broder er, som sandt, hvis du vil kende dig selv. Opfat, hvad han ikke er, og du vil ikke vide, hvad du selv er, for du ser ham da på en forkert måde. Husk altid, at din Identitet deles med andre, og at delingen af Den, er Dens virkelighed.

2. Du har en rolle at spille i Forsoningen, men Forsoningens plan er hinsides dig. Du forstår ikke, hvordan du ser hinsides fejltagelser, for da ville du ikke begå dem. Det ville blot være yderligere fejltagelser at tro enten, at du ikke begår dem, eller at du kan korrigere dem uden en Guide til korrektionen. Og hvis du ikke følger denne Guide, vil dine fejltagelser ikke blive korrigerede. Planen er ikke din p.g.a. din begrænsede opfattelse af, hvad du er. Denne fornemmelse af begrænsning er stedet, hvor alle fejltagelser opstår. Måden at opløse dem på er ikke af dig men for dig.

3. Forsoningen er en lektion i at dele med andre, som bliver givet, fordi du har glemt, hvordan man gør det. Helligånden minder dig blot om den naturlige anvendelse af dine evner. Ved at genfortolke evnen til angreb til evnen til at dele med andre, oversætter Han det, du har lavet, til det, som Gud skabte. Hvis du ønskede at udføre dette gennem Ham, kunne du ikke se på dine evner gennem egoets øjne, for da ville du bedømme dem, som det gør. Al deres skadelighed ligger i egoets bedømmelse. Al deres hjælpsomhed ligger i Helligåndens bedømmelse.

4. Egoet har også en plan om tilgivelse, fordi du beder om en, men ikke af den rigtige lærer. Egoets plan er uden mening og vil ikke fungere. Ved at følge dets plan vil du blot sætte dig selv i en umulig situation, som egoet altid sætter dig i. Egoets plan er først at lade dig se fejltagelsen, for derefter at se hinsides den. Men hvordan kan du se hinsides noget, som du har virkeliggjort? Ved at se den klart, har du gjort den til virkelighed og kan ikke se hinsides den. Det er her, at egoet er tvunget til at henvende sig til »mysterier«, idet det insisterer på, at du må acceptere det betydningsløse for at frelse dig selv. Mange har forsøgt at gøre dette i mit navn, idet de glemmer, at mine ord er fuldstændig pålydende, fordi de kommer fra Gud. De er lige så fornuftige nu, som de altid var, for de taler om tanker, som er evige.

5. Tilgivelsen, der læres af mig, bruger ikke frygten til at forløse frygt. Ej heller gør den det uvirkelige virkeligt for derefter at ødelægge det. Tilgivelsen gennem Helligånden ligger simpelthen i at se hinsides fejltagelser fra begyndelsen af, for derved at bevare dem som uvirkelige for dig. Lad ikke nogen form for tro på deres virkelighed komme ind i dit sind, for da ville du også tro, at du må opløse, hvad du har lavet for at blive tilgivet. Det, der ikke har nogen virkning, eksisterer ikke, og for Helligånden er fejltagelsers virkning ikkeeksisterende. Ved konstant og konsekvent at annullere alle deres virkninger, overalt og på alle måder, lærer Han os, at egoet ikke eksisterer og beviser det samtidigt.

6. Følg da Helligåndens undervisning i tilgivelse, for tilgivelsen er Hans funktion, og Han ved, hvordan Han skal opfylde den til fulde. Det var det, jeg mente, da jeg sagde, at mirakler er naturlige, og når de ikke sker, er der noget, der er gået galt. Mirakler er blot tegnet på din villighed til at følge Helligåndens plan om frelse, idet du erkender, at du ikke ved, hvad den er. Hans arbejde er ikke din funktion, og medmindre du accepterer dette, kan du ikke lære, hvad din funktion er.

7. Sammenblandingen af funktioner er så typisk for egoet, at det nu skulle være dig temmelig bekendt. Egoet tror, at alle funktioner tilhører det, selvom det ikke har nogen anelse om, hvad de er. Dette er mere end blot forvirring. Det er en særlig farlig blanding af svulstighed og forvirring, der gør det sandsynligt for egoet at angribe alt og alle uden nogen grund. Dette er nøjagtig, hvad egoet gør. Det er uforudsigeligt i sine reaktioner, for det har ingen fornemmelse af, hvad det opfatter.

8. Hvis du ikke har nogen fornemmelse af, hvad der sker, hvor hensigtsmæssigt kan du da forventes at reagere? Du kunne spørge dig selv, uanset hvordan du kunne gøre rede for reaktionen, om dets uforudsigelighed sætter egoet i en sund position som din guide. Lad mig gentage, at egoets kvalifikationer som guide er entydigt uheldige, og at det er et bemærkelsesværdigt dårligt valg som lærer i frelsen. Enhver, der udvælger en sindssyg som guide, må selv være fuldstændig sindssyg. Ej heller er det sandt, at du ikke indser, at guiden er sindssyg. Du indser det, fordi jeg indser det, og du har bedømt det efter samme standard, som jeg har.

9. Egoet lever bogstavelig talt på lånt tid, og dets dage er talte. Frygt ikke Dommedag, men byd den velkommen og vent ikke, for egoets tid er »lånt« fra din evighed. Dette er Den Anden Genkomst, der blev lavet for din skyld, som den Første blev skabt. Den Anden Genkomst er ikke andet end fornuftens tilbagevenden. Kan dette på nogen måde være truende?

10. Hvad kan true andet end fantasien, og hvem vender sig til fantasien medmindre han frygter at finde tilfredsstillelse i virkeligheden? Dog er det sikkert, at du aldrig vil finde tilfredsstillelse i fantasien, således at dit eneste håb er at ændre din opfattelse af virkeligheden. Kun hvis beslutningen om, at virkeligheden er skræmmende, er forkert, kan Gud have ret. Og jeg forsikrer dig om, at Gud har ret. Vær da glad for, at du havde uret, men det var kun fordi, du ikke vidste, hvem du var. Hvis du havde vidst det, kunne du ikke have uret mere end Gud kan.

1l. Det umulige kan kun ske i fantasien. Når du leder efter virkeligheden i fantasien, vil du ikke finde den. Fantasiens symboler er af egoet, og dem kan du finde mange af. Men led ikke efter mening i dem. De har ikke mere mening end de fantasier, de er vævede ind i. Eventyr kan være hyggelige eller skræmmende, men ingen kalder dem sande. Børn tror dem måske, og således er de sande for dem, for en tid. Men når virkeligheden vågner, er fantasien borte. Virkeligheden er ikke forsvundet i mellemtiden. Den Anden Genkomst er bevidstheden om virkeligheden, ikke dens tilbagevenden.

12. Se, mit barn, virkeligheden er her. Den tilhører dig og mig og Gud og er fuldstændig tilfredsstillende for os alle. Kun denne bevidsthed helbreder, for det er bevidstheden om sandheden.

Næste Afsnit Kapitel