Kapitel: 12 HELLIGÅNDENS PENSUM
Afsnit - V. Det mentalt sunde pensum Næste

1. Kun kærligheden er stærk, fordi den er udelt. De stærke angriber ikke, for de ser intet behov for det. Før tanken om angreb kan komme ind i dit sind, må du have set dig selv som svag. Da du angreb dig selv og troede at angrebet var virkningsfuldt, ser du dig selv som svækket. Da du ikke længere ser dig selv og dine brødre som lige, og da du opfatter dig selv som svagere, forsøger du at »udligne« den situation, som du lavede. Du bruger angrebet til at gøre dette, for du tror, at angrebet havde held til at svække dig.

2. Dette er grunden til, at erkendelsen af din egen usårlighed er så vigtig i genopbygningen af din mentale sundhed, for hvis du accepterer din usårlighed, erkender du, at angreb ikke har nogen virkning. Selv om du har angrebet dig selv, vil du demonstrere, at der i virkeligheden ikke skete noget. Derfor har du ikke gjort noget som helst ved at angribe. Når først du har erkendt dette, vil du ikke se nogen grund til angreb, for tydeligvis fungerer det ikke, og det kan ikke beskytte dig. Erkendelsen af din usårlighed har mere end negativ værdi. Hvis dine angreb på dig selv er slået fejl i at svække dig, er du stadig stærk. Du har derfor intet behov for at »udligne« situationen for at tydeliggøre din styrke.

3. Du vil aldrig erkende den fuldstændige nytteløshed i angreb, medmindre du erkender, at dine angreb på dig selv ikke har nogen virkning. For andre reagerer på angreb, hvis de opfatter dem, og hvis du prøver på at angribe dem, vil du ikke kunne undgå at fortolke det som forstærkning. Det eneste sted du kan annullere alle forstærkninger er i dig selv, for du er altid det første punkt på dit angreb, og hvis dette aldrig er sket, har det ingen konsekvenser.

4. Helligåndens Kærlighed er din styrke, for din er delt og derfor uvirkelig. Du kan ikke stole på din egen kærlighed, når du angriber den. Du kan ikke lære om fuldendt kærlighed med et delt sind, for et delt sind har gjort sig selv til en dårlig elev. Du forsøgte at gøre adskillelsen evig, fordi du ønskede at bevare skabelsens kendetegn, men med dit eget indhold. Men skabelsen er ikke af dig, og dårlige elever har brug for speciel indlæring.

5. Du har indlæringshandicaps på en bogstavelig måde. Der er områder af dine indlæringsevner, der er så beskadigede, at du kun kun gøre fremskridt efter konstante og klart udskårne retningslinier, der gives af en Lærer, Der kan overskride dine begrænsede ressourcer. Han bliver din Ressource, for af din egen kraft kan du ikke lære. Den indlæringssituation, som du bragte dig selv i, er umulig, og i denne situation har du klart brug for en særlig Lærer og et specielt pensum. Dårlige indlærere er dårlige valg som lærere for sig selv eller overfor enhver anden. Du ville næppe vende dig til dem for at oprette det pensum, hvorved de ville kunne undslippe deres begrænsninger. Hvis de forstod, hvad der lå hinsides dem, ville de ikke være handicappede.

6. Du kender ikke betydningen af kærlighed, og det er dit handicap. Forsøg ikke at lære dig selv det, du ikke forstår, og prøv ikke på at oprette pensummål, hvor dine har slået fejl. Dit indlæringsmål har været ikke at lære, og dette kan ikke føre til en heldig indlæring. Du kan ikke overføre det, du ikke har lært, og begrænsningen af evnen til at generalisere er en alvorlig lærefejl. Ville du spørge dem, det ikke er lykkedes at lære noget, hvad undervisningsmidler er til for? De ved det ikke. Hvis de kunne oversætte midlerne korrekt, ville de have lært af dem.

7. Jeg har sagt, at egoets regel er: »Søg men find ikke«. Oversat til pensummets ord, betyder dette: »Prøv at lære, men hav ikke held med det«. Resultatet af dette pensummål er indlysende. Ethvert lovlig undervisningsmiddel, enhver virkelig instruktion, og enhver fornuftig guide i indlæring vil blive fejlfortolket, siden de alle er til for at muliggøre en indlæring, som dette mærkelige pensum er imod. Hvis du forsøger at lære, hvordan du ikke skal lære, og hvis dit mål med din undervisning er, hvordan det kan modgå sig selv, hvad andet kan du da forvente end forvirring? Et sådant pensum giver ingen mening. Dette forsøg på indlæring har svækket dit sind i en sådan grad, at du ikke kan elske, for det pensum, som du har valgt, er imod kærlighed og kan sammenfattes som et kursus i at angribe dig selv. Et supplerende mål i dette pensum er at lære, hvordan du ikke skal overvinde den deling, der gør dets primære mål troværdigt. Og du vil ikke overvinde denne deling i dette pensum, for al din indlæring vil blive på dens vegne. Men dit sind taler imod denne indlæring, som din indlæring taler imod dit sind, og derfor kæmper du imod enhver indlæring og har held med det, for det er det, du ønsker. Men måske er der noget, som du ikke erkender, selv på dette stade, nemlig at der er noget, du ønsker at lære, og at du kan lære det, for det er dit valg at gøre dette.

8. Du, der har forsøgt at lære, hvad du ikke ønsker, skulle fatte mod, for selvom det pensum, du satte op for dig selv, virkelig er nedtrykkende, er det blot latterligt, hvis du ser på det. Er det muligt, at måden at opnå et mål på er ikke at opnå det? Sig op nu fra jobbet som din egen lærer. Denne opsigelse vil ikke føre til nedtrykthed, det er blot resultatet af en ærlig bedømmelse af det, du har lært dig selv, og af de indlæringsresultater, der er kommet ud af det. Under de rigtige indlæringsforhold, som du hverken kan stille til rådighed eller forstå, vil du blive en udmærket elev og en udmærket lærer. Men sådan er det ikke endnu, og sådan vil det ikke blive før hele indlæringssituationen, som du har arrangeret vil blive vendt på hovedet.

9. Dit indlæringspotentiale forstået rigtigt, er ubegrænset, fordi det vil føre dig til Gud. Du kan lære vejen til Ham at kende og undervise i den, hvis du følger den Lærer, Der kender vejen til Ham og forstår Hans pensum til at lære det. Pensummet er fuldstændig utvetydigt, for målet er ikke delt, og mål og middel er i fuldstændig harmoni. Du skal blot komme med din udelte opmærksomhed. Alt andet vil blive dig givet. For du vil virkelig lære på den rigtige måde, og intet kan modgå Guds Søns vilje. Hans indlæring er lige så ubegrænset, som han er.

Næste Afsnit Kapitel