Kapitel: 9 MODTAGELSEN AF FORSONINGEN
Afsnit - V. Den uhelbredte helbreder Næste

1. Egoets plan for tilgivelse er langt mere anvendt end Guds. Det er fordi den udføres af uhelbredte helbredere, og derfor er af egoet. Lad os nu overveje den uhelbredte helbreder mere omhyggeligt. Han forsøger pr. definition at give, hvad han ikke har modtaget. Hvis f. eks en uhelliredt helbreder er teolog, begynder han måske med følgende præmis: »Jeg er en elendig synder, og det er du også«. Hvis han er psykoterapeut, er det mere sandsynligt, at han begynder med den lige så utrolige overbevisning, at angreb er virkelige for både klienten og ham selv, men at det ikke betyder noget for nogen af dem.

2. leg har sagt mange gange, at egoets overbevisninger ikke kan deles med andre, og det er grunden til, at de er uvirkelige. Hvordan kan »afdækningen« af dem da gøre dem sande? Enhver helbreder, der leder i fantasien efter sandheden, må gøres til ikke-helbreder, for han ved ikke, hvor han skal lede efter sandheden og har derfor heller ikke svaret på helbredelsens problem.

3. Der er en fordel ved at bringe mareridt til bevidstheden, men kun for at lære, at de ikke er virkelige, og at alt det, de indeholder, er meningsløst. Den uhelbredte helbreder kan ikke gøre dette, for han tror ikke på det. Alle uhelbredte helbredere følger egoets plan for tilgivelsen i en eller anden form. Hvis de er teologer, vil de sandsynligvis fordømme sig selv, undervise i fordømmelse og anbefale en skræmmende løsning. Idet de projicerer fordømmelsen over på Gud, får de Ham til at se hævngerrig ud og frygter derved Hans hævn. Det, de har gjort, er blot at identificere sig med egoet og ved at opfatte, hvad det gør, fordømmer de sig selv p.g.a. denne forvirring. Det er forståeligt, at der har været oprør imod dette koncept, men at gøre oprør imod det, er også at tro på det.

4. Nogle nyere udgaver af egoets plan er lige så lidt hjælpsomme som de gamle, for form betyder ikke noget, og indholdet har ikke ændret sig. I en af de nyere former kan en psykoterapeut f. eks. fortolke egoets symboler i et mareridt og derpå bruge dem til at bevise, at mareridtet er virkeligt. Når han har virkeliggjort det, forsøger han derpå at fjerne dets virkninger ved at nedvurdere drømmerens vigtighed. Dette ville være en fremgangsmåde for helbredelse, hvis drømmeren også kunne identificeres som uvirkelig. Men hvis drømmeren sættes lig med sindet, bliver sindets korrektive magt gennem Helligånden fornægtet. Dette er en modsigelse selv i egoets tankegang og en, som det sædvanligvis lægger mærke til - selv i sin forvirring.

5. Hvis måden at modarbejde frygten på er at nedvurdere sindets vigtighed, hvordan kan dette så opbygge egoets styrke? En sådan indlysende inkonsekvens fortæller, hvorfor ingen virkelig har forklaret, hvad der sker i psykoterapi. I virkeligheden sker der intet. Der er ikke sket noget med den uhelbredte helbreder, og han må lære af sin egen undervisning. Hans ego vil altid forsøge at få noget ud af situationen. Den uhelbredte helbreder kender derfor ikke til at give, og kan derfor ikke dele med andre. Han kan ikke korrigere, for han arbejder ikke på en korrigerende måde. Han tror, at det er hans opgave at lære klienten, hvad der er virkeligt, selvom han ikke selv ved det.

6. Hvad skulle der da ske? Da Gud sagde: »Lad der blive lys«, var lyset der. Kan du finde lys ved at analysere mørket, som psykoterapeuten gør, eller som teologen, der erkender mørket i sig selv og ser efter et fjernt lys, der skal fjerne det, mens han understreger afstanden? Helbredelse er ikke mystisk. Intet ændrer sig, medmindre det bliver forstået, da lyset er forståelse. En »elendig synder« kan ikke helbredes uden magi, ej heller kan »et uvigtigt sind« påskønne sig selv uden magi.

7. Begge egoets metoder er da i en bind gyde, den karakteristiske »umulige situation«, som egoet altid fører til. Det kan måske hjælpe nogen med at vise, hvor han er på vej hen, men pointen går tabt, medmindre nogen også hjælper ham med at ændre retning. Den uhelbredte helbreder kan ikke gøre dette for ham, for han kan ikke gøre det for sig selv. Det eneste meningsfyldte bidrag, som helbrederen kan yde, er at være et eksempel på en, hvis retning er blevet ændret for ham, og som ikke længere tror på mareridt af nogen slags. Lyset i hans sind vil derfor besvare den spørgende, der sammen med Gud må beslutte, at der er lys, fordi han ser det. Og ved hans accept hos helbrederen af, at det er der. Dette er måden, hvorved perception til sidst oversættes til viden. Mirakelarbejderen begynder med at opfatte lys og oversætter sin perception til vished ved hele tiden at udvide det og at acceptere, at det bliver modtaget. Dets virkninger forsikrer ham om, at det er der.

8. En terapeut helbreder ikke; han lader helbredelsen være tilstede. Han kan pege på mørket men kan ikke selv frembringe lys, for lyset er ikke af ham. Men idet det er for ham, er det også for hans klient. Helligånden er den eneste terapeut. Han klargør helbredelsen i enhver situation, hvor Han er Guiden. Du kan kun lade Ham opfylde Sin funktion. Han har ikke brug for hjælp til dette. Han vil fortælle dig nøjagtig, hvad du skal gøre for at hjælpe enhver, der bliver sendt til dig om hjælp og vil tale til ham gennem dig, hvis du undlader at gribe ind. Husk, at du vælger den guide, der skal hjælpe, og det forkerte valg vil ikke hjælpe. Men husk også, at det rigtige valg vil. Stol på Ham, for dette at hjælpe er Hans funktion, og Han er af Gud. Som du vækker andre sind for Helligånden gennem Ham og ikke gennem dig selv, vil du forstå, at du ikke adlyder denne verdens love. Men de love, som du adlyder, virker. »Det gode er det, der virker«, er en sund men utilstrækkelig beskrivelse. Kun det gode kan virke. Intet andet virker overhovedet.

9. Dette kursus tilbyder en meget direkte og meget enkel indlæringssituation og stiller Guiden til rådighed, Der fortæller dig, hvad du skal gøre. Hvis du gør det, vil du opdage, at det virker. Dets resultater er mere overbevisende end dets ord. De vil overbevise dig om, at dets ord er sande. Ved at følge den rigtige Guide, vil du lære den enkleste af alle lektioner:

Ved deres frugt skal du kende dem, og de skal kende sig selv.

Næste Afsnit Kapitel