Kapitel: 6 LEKTIONEN OM KÆRLIGHED
Afsnit - - B. For at få fred, undervis i fred for at lære det Næste

1. Alle, der tror på adskillelsen, har en basal frygt for gengældelse og for at blive forladt. De tror på angreb og afvisning, og derfor er det det, de opfatter, underviser i og lærer. Disse vanvittige ideer er tydeligvis resultatet af løsrivelse og projektion. Det, du underviser i, er du, men det er klart, at du kan undervise fejlagtigt, og kan derfor indlære fejlagtigt. Mange troede, at jeg angreb dem, selvom det var tydeligt, at det gjorde jeg ikke. En sindssyg elev lærer mærkelige lektioner. Det, du må erkende, er, at når du ikke deler et tankesystem med andre, svækker du det. De, der tror på det, opfatter det derfor som et angreb på dem. Det er, fordi enhver identificerer sig med sit tankesystem, og ethvert tankesystem er centreret om, hvad du tror, du er. Hvis tankesystemets centrum er sandhed, kan der kun udgå sandhed fra det. Men hvis en løgn er i centrum, kan der kun udgå bedrag fra det.

2. Alle gode lærere erkender, at kun fundamentale ændringer vil vare, men de begynder ikke på dette niveau. At styrke motivationen for ændringer er deres første og vigtigste mål. Det er også deres sidste og endelige mål. At forøge motivationen for ændringer i eleven er alt, hvad en lærer har at gøre for at garantere en ændring. Ændringer i motivationen er en ændring af sindet, og dette vil til slut bibringe en fundamental ændring, fordi sindet er fundamentalt.

3. Det første skridt i omvendtheden - eller aflæringsprocessen er aflæringen af få-konceptet. På samme måde var Helligåndens første lektie : »For at få, giv alt til alle«. Jeg sagde, at dette kunne forøge konflikten for en tid, og vi kan tydeliggøre dette yderligere nu. På dette tidspunkt er ligheden imellem at og at være endnu ikke opfattet. Indtil det er det, bliver at opfattet som det modsatte af at give. Derfor synes den første lektie at indeholde en selvmodsigelse, da den indlæres af et konfliktramt sind. Dette betyder en konflikt i motivering, og derfor kan lektionen endnu ikke læres konsekvent. Endvidere projicerer indlærerens sind sin egen konflikt, og opfatter derfor ikke konsistens i andres sind, og gør sig derved mistænksom overfor deres motivering. Det er den virkelige grund til, at den første lektion på mange måder er den hårdeste at lære. Idet du stadig er meget bevidst om egoet i dig selv, og idet du hovedsageligt reagerer på egoet i andre, er du ved at lære at reagere på begge, som om det, du tror på, ikke er sandt.

4. På hovedet som altid, opfatter egoet den første lektie som vanvittig. Faktisk er det dets eneste alternativ, da den anden mulighed, som ville være meget mindre acceptabel for det, jo selvfølgelig ville være, at det selv er vanvittigt. Egoets bedømmelse, her som altid, er forudbestemt af, hvad det selv er. Den fundamentale ændring vil stadig ske samtidig med ændringen i tænkerens sind. I mellemtiden gør den tiltagende klarhed i Helligåndens Stemme det umuligt for indlæreren ikke at lytte. For en tid modtager han da modsatrettede budskaber og accepterer begge.

5. Vejen ud af konflikten mellem to modsatrettede tankesystemer er selvfølgelig at vælge det ene og afvise det andet. Hvis du identificerer dig med, dit tankesystem, og du ikke kan undslippe dette, og hvis du accepterer to tankesystemer, som er i total uoverensstemmelse, er sindets fred en umulighed. Hvis du underviser i begge, og det vil du selvfølgelig gøre, så længe du accepterer begge, underviser du i konflikt og lærer dette selv. Og dog ønsker du fred, for ellers ville du ikke have tilråbt fredens Stemme og bedt om hjælp. Dens lektion er ikke sindssyg; konflikten er.

6. Der kan ikke være nogen konflikt mellem mental sundhed og sindssyge. Kun den ene er sand, og derfor er kun den ene virkelig. Egoet forsøger at overtale dig til at se, at det er din afgørelse, hvilken stemme er sand, men Helligånden lærer dig, at sandheden blev skabt af Gud, og din beslutning kan ikke ændre det. Som du begynder at erkende den stille styrke i Helligåndens Stemme og Dens fuldendte konsekvens, må det blive klart i dit sind, at du forsøger at ændre en beslutning, der uafvendeligt blev truffet for dig. Det var derfor, at jeg før foreslog, at du minder dig selvom at tillade Helligånden at beslutte Sig for Gud på dine vegne.

7. Du bliver ikke bedt om at træffe sindssyge beslutninger, selvom du kan tro, at du gør. Det må imidlertid være sindssygt at tro, at det er din afgørelse, hvad Guds skabninger skal være. Helligånden opfatter konflikten nøjagtig, som den er. Derfor er Hans anden lektion:
For at få fred, undervis i fred for at lære det.

8. Dette er stadig et foreløbigt skridt, siden at og at være endnu ikke er ligestillede. Det er imidlertid mere avanceret end det første skridt, som i virkeligheden blot er begyndelsen til at vende tanken på hovedet. Det andet skridt er en positiv bekræftelse på det, du ønsker. Dette er da et skridt på vejen ud af konflikten, siden det betyder, at alternativer er blevet overvejet, og en er blevet valgt som den mere ønskelige. Ikke desto mindre indebærer begrebet »mere ønskelige« at det ønskelige har gradsforskelle. Derfor er dette skridt ikke det endelige, selvom det er vigtigt for den endelige afgørelse. En mangel på vanskelighedsgrader i forskellene på mirakler er endnu ikke blevet accepteret, for intet er vanskeligt, som er totalt ønsket. At ønske totalt er at skabe, og at skabe kan ikke være vanskelig, når Gud Selv skabte dig som skabende.

9. Det andet skridt er da stadig perceptuelt, selvom det er et gigantisk skridt hen imod den forenede perception, der reflekterer Guds viden. Når du tager dette skridt og holder denne retning, bevæger du dig ind imod dit tankesystems centrum, hvor den fundamentale ændring vil ske. På dette andet trin er progressionen med afbrydelser, men dette andet trin er lettere end det første, fordi det følger automatisk. Erkendelsen af, at det følge, er en demonstration af en voksende bevidsthed om, at Helligånden vil føre dig fremad.

Næste Afsnit Kapitel