Kapitel: 8 REJSEN TILBAGE
Afsnit - IX. Helbredelse som korrigeret perception Næste

1. Jeg sagde før, at Helligånden er svaret. Han er svaret på alt, fordi Han ved, hvad svaret på alting er. Egoet ved slet ikke, hvad et rigtigt spørgsmål er for noget, selvom det spørger uafbrudt. Dog kan du lære dette, medens du lærer at sætte spørgsmålstegn ved egoets værdi for derigennem at opnå evnen til at bedømme dets spørgsmål. Når egoet frister dig til sygdom, spørg da ikke Helligånden om at helbrede kroppen, for det ville blot være at acceptere egoets tro på, at kroppen er det rigtige mål for helbredelse. Spørg hellere Helligånden om at lære dig den rigtige perception af kroppen, for selve perceptionen kan være forvrænget. Det er kun perceptionen, der kan være syg, for kun perceptionen kan være forkert på den.

2. Forkert perception er ønsket om, at tingene er, som de ikke er. Altings virkelighed er fuldstændig harmløs, for fuldstændig harmløshed er betingelsen for dets virkelighed. Det er også betingelsen for din bevidsthed om dets virkelighed. Du behøver ikke at lede efter virkeligheden. Den vil søge dig og finde dig, når du opfylder dens betingelser. Dens betingelser er en del af det, den er, og det er kun denne del, der er din afgørelse. Resten afgøres af den selv. Du behøver kun at gøre så lidt, for din lille del er så magtfuld, at den bringer helheden til dig. Accepter da din lille del, og lad det hele være dit.

3. Helhed helbreder, fordi den er i sindet. Alle former for sygdom, selv indtil døden, er fysiske udtryk for frygten for at vågne. De er forsøg på at forstærke søvnen ud fra frygten for at vågne. Det er en patetisk måde ikke at ville se på ved at gøre synets værktøj ineffektiv. »Hvil i fred« er en velsignelse for de levende og ikke for de døde, for hvile kommer af at vågne ikke af at sove. Søvn er at trække sig bort fra, at vågne er at tilslutte sig. Drømme er illusioner om at tilslutte sig, for de reflekterer egoets forvrængede opfattelse af, hvad det vil sige at tilslutte sig. Men Helligånden har også brug for søvnen„ og kan bruge drømmene på opvågningens vegne, hvis du lader Ham.

4. Hvordan du vågner er tegnet på, hvordan du har brugt din søvn. Hvem gav du den til? Hvilken lærer henregnede du den til? Når du vågner uden gejst, er det fordi, du ikke gav den til Helligånden. Kun når du vågner med glæde, har du brugt søvnen til Hans formål. Du kan virkelig være »bedøvet« af søvn, hvis du har misbrugt den på sygdommens vegne. Søvn er ikke mere en slags død, end død er en slags bevidstløshed. Fuldstændig bevidstløshed er umulig. Du kan kun hvile i fred, fordi du er vågen.

5. Helbredelse er forløsning fra frygten for at vågne og erstatningen for beslutningen om at vågne. Beslutningen om at vågne er afspejlingen af viljen til at elske, siden al helbredelse består i at erstatte frygt med kærlighed. Helligånden kan ikke skelne mellem gradsforskelle på fejltagelser, for hvis Han underviste i, at en slags sygdom er mere alvorlig end en anden, ville Han undervise i, at en fejl kan være mere virkelig end en anden. Hans funktion er blot at skelne mellem falsk og sand, idet Han erstatter det falske med det sande.

6. Egoet, som altid ønsker at svække sindet, forsøger at adskille det fra kroppen i et forsøg på at ødelægge det. Men egoet tror faktisk, at det beskytter det. Det er fordi, egoet tror, at sind er farlige, og at dette at afskaffe sind er at helbrede. Men at afskaffe sind er umuligt, for det ville betyde at afskaffe det, som Gud har skabt. Egoet afskyr svaghed, selvom det ikke skyr nogen anstrengelse for at fremme den. Egoet ønsker kun det, det hader. For egoet er dette fuldstændig fornuftigt. Idet egoet tror på angreb, ønsker det at angribe.

7. Bibelen opfordrer dig til at være fuldendt, at helbrede alle fejl, ikke at opfatte nogen tanke om kroppen separat og at gøre alt i mit navn. Det er ikke alene mit navn, for vi deler en fælles identitet. Guds Søns navn er ét, og du opfordres til at udføre kærlighedsgerninger, fordi vi deler dette fællesskab. Vore sind er hele, fordi de er ét. Hvis du er syg, er det fordi du trækker dig tilbage fra mig. Men du kan ikke kun trække dig tilbage fra mig. Du kan kun trække dig tilbage fra dig selv og mig.

8. Det er sikkert gået op for dig, at dette er et meget praktisk kursus og et, der mener nøjagtig det, det siger. Jeg ville ikke bede dig om at gøre ting, du ikke kan gøre, og det ville være umuligt, at jeg skulle kunne gøre ting, som du ikke kan gøre. Når dette er givet, og hermed menes bogstavelig talt, kan intet afholde dig fra at gøre nøjagtig, hvad jeg beder dig om, og alt taler for, at du gør det. Jeg giver dig ingen begrænsninger, for Gud har ikke pålagt dig nogen. Når du begrænser dig selv, er vi ikke i et sind, og dette er sygdom. Men sygdom er ikke af kroppen men af sindet. Alle former for sygdom er tegn på, at sindet er delt og ikke accepterer et forenet formål.

9. Dette at forene formål er da Helligåndens eneste måde at helbrede på. Det er fordi, det er det eneste niveau, hvor helbredelse har nogen betydning. Genetableringen af betydning i et kaotisk tankesystem er måden, hvorpå det helbredes. Din opgave er blot at opfylde betingelserne for betydning, da betydning i sig selv er af Gud. Men din tilbagevenden til betydning er uendelig vigtig for Hans, for din betydning er en del af Hans. Din helbredelse er da en del af Hans Helbred, siden den er en del af Hans Helhed. Han kan ikke miste den, men du kan være i den situation, hvor du ikke ved dette. Men det er stadig Hans Vilje med dig, og hans Vilje må gælde til alle tider og for alle ting.

Næste Afsnit Kapitel