<23 24 Jeg forstår ikke, hvad der er bedst for mig 25> english

1. Der er ikke nogen situation, hvor du kan bedømme, hvad det er for et resultat, der ville gøre dig lykkelig. Derfor har du ingen retningslinje til at handle rigtigt efter og ingen måde, hvorpå du kan bedømme resultatet. Det, du gør, bestemmes af din opfattelse af situationen, og denne opfattelse er forkert. Det er derfor uafvendeligt, at du ikke tjener dine egne bedste interesser. Dog er dette dit eneste mål i enhver situation, der opfattes korrekt. I modsat fald ser du slet ikke, hvad det er.

2. Hvis du erkender, at du ikke tjener dine egne bedste interesser, kan du lære at gøre det. Men så længe du er overbevist om, at du udmærket kender dem, kan du ikke lære det. Dagens tanke er et skridt hen imod at åbne dit sind, således at du kan begynde at lære.

3. Dagens øvelser kræver meget mere ærlighed, end du er vant til at udvise. Nogle få emner, der overvejes ærligt og omhyggeligt i de fem øvelsesperioder, der er det rigtige antal i dag, vil være til større hjælp end en mere overfladisk undersøgelse af et større antal. Det foreslås at benytte to minutter til hver undersøgelse af sindet, som øvelserne indeholder.

4. Begynd øvelsesperioderne med at gentage dagens idé efterfulgt af en afsøgning af sindet med lukkede øjne efter uafklarede situationer, som optager dig for øjeblikket. Vægten skal ligge på at afdække det resultat, du ønsker. Det vil hurtigt gå op for dig, at du har et større antal mål som dele af det ønskede resultat, og også at disse mål ligger på forskellige niveauer og ofte er i konflikt med hinanden.

5. Benævn hver situation, der opstår i dig ved anvendelse af dagens ide, og opsummer så mange mål som muligt, der ønskes opfyldt. Anvendelsens form kunne f.eks. være som følger:

I den situation, der involverer __________,
kunne jeg tænke mig at __________ sker,
og at __________ sker, o.s.v.

Prøv at dække så mange forskellige resultater, som ærligt opstår i dig, selvom nogle af dem ikke synes at være direkte forbundne med situationen eller overhovedet at have noget med den at gøre.

6. Hvis disse øvelser udføres rigtigt, vil du hurtigt opdage, at du opstiller et stort antal krav på situationer, der intet har at gøre med dem. Du vil også opdage, at mange af dine mål er i modstrid med hinanden, at du ikke har et ønske om et forenet resultat, og at du nødvendigvis må opleve skuffelser i forbindelse med nogle af dine mål, hvordan situationen end ender med at blive.

7. Efter at have været igennem listen med så mange ønskede løsninger på uafklarede situationer som muligt sig til dig selv:

Jeg forstår ikke, hvad der er bedst for mig i denne situation,

og fortsæt så til den næste.