<25 26 Mine angrebstanker angriber min usårlighed 27> english

1. Det er jo helt indlysende, at såfremt du kan angribes, er du ikke usårlig. Du ser angreb som en virkelig trussel. Det er, fordi du tror, at du virkelig kan angribe, og det, der kunne have virkning gennem dig, må også have en virkning på dig. Det er denne lov, der til sidst vil frelse dig, men du misbruger den nu. Du må derfor lære, hvordan den kan bruges i din bedste interesse i stedet for imod den.

2. Da dine angrebstanker projiceres, vil du frygte angreb, og hvis du frygter angreb, må du tro, at du ikke er usårlig. Angrebstanker gør dig derfor sårbar i dit sind, hvilket er, hvor angrebstankerne befinder sig. Angrebstanker og usårlighed kan ikke accepteres samme sted. De modsiger hinanden.

3. Dagens idé introducerer den tanke, at du altid angriber dig selv først. Hvis angrebstanker indebærer den tro, at du er sårbar, er deres virkning at svække dig i dine egne øjne. Derved har de angrebet din opfattelse af dig selv, og da du tror på dem, kan du ikke mere tro på dig selv. Et falsk billede har indtaget pladsen for, hvad du er.

4. Øvelser med dagens idé vil hjælpe dig til at forstå, at sårbarhed eller usårlighed er resultatet af dine egne tanker. Intet andet end dine egne tanker kan angribe dig. Intet andet end dine egne tanker kan få dig til at tro, at du er sårbar, og intet andet end dine egne tanker kan bevise for dig, at det ikke er sådan.

5. Der kræves seks øvelsesperioder ved anvendelse af dagens idé. Der bør forsøges at bruge hele to minutter til hver af dem, men tiden kan nedsættes til et minut, hvis ubehaget bliver for stort. Nedsæt den ikke yderligere.

6. Øvelsesperioden bør begynde med en gentagelse af dagens idé, hvorefter du lukker øjnene og gennemgår de uløste spørgsmål, hvis resultater giver dig bekymring. Bekymringen kan give sig udslag i depression, ængstelse, vrede, en følelse af tvang, frygt, forudanelse eller åndsfraværelse. Ethvert uløst problem, der synes at optage dine tanker i løbet af dagen, er et passende emne. Du vil ikke kunne benytte så mange til en enkelt øvelsesperiode, da der skal bruges længere tid end normalt på hver enkelt af dem. Dagens idé bør anvendes som følger:

7. Benævn først situationen:

Jeg er bekymret for __________.

Betragt da ethvert tænkeligt resultat, der er dukket op i dig i forbindelse med den og som har givet dig bekymring, og idet du henviser til hver enkelt helt specifikt, siger du:

Jeg er bange for, at __________ vil ske.

8. Hvis du udfører øvelsen rigtigt, bør du have fem eller seks bekymrende muligheder klar omkring hver enkelt situation, som du anvender og måske endda flere. Det er til langt større hjælp at behandle nogle få situationer omhyggeligt, end at berøre et større antal. Som listen af forventede resultater for hver situation fortsætter, vil du opdage, at nogle af dem og især dem, der dukker op imod slutningen, vil være mindre acceptable for dig. Forsøg imidlertid at behandle dem alle på samme måde, så vidt det er muligt.

9. Efter at have benævnt hver enkelt resultat, som bekymrer dig, sig da til dig selv:

Denne tanke er et angreb på mig selv.

Afslut hver øvelsesperiode med at gentage dagens idé for dig selv endnu engang.