Kapitel: 27 HELBREDELSE AF DRØMMEN
Afsnit - IV. Det rolige svar Næste

1. Alle ting besvares i ro, og ethvert problem løses roligt. Der kan ikke være noget svar eller en løsning på konflikten, for dens formål er at umuliggøre en løsning og at sikre, at intet svar bliver indlysende. Et problem, der placeres i en konflikt, har ikke noget svar, for det ses på forskellige måder. Og det, der ville være et svar fra det ene synspunkt, er ikke noget svar i et andet lys. Du er i konflikt. Således må det være tydeligt, at du ikke kan svare på noget som helst, for konflikt har ingen begrænsede virkninger. Men hvis Gud gav et svar, må der være en måde, hvorpå dine problemer blev løst, for det, Han vil, er allerede sket.

2. Derfor må det være således, at tiden ikke er involveret, og at ethvert problem kan blive besvaret lige nu. Men det må også være sådan, at en løsning er mulig i din sindstilstand. Derfor må Gud have givet dig en måde at nå frem til en anden sindstilstand på, hvor svaret allerede er tilstede. Således er det hellige øjeblik. Det er til dette sted, at alle dine problemer bør bringes og efterlades. Det er her, de hører til, for det er her, svaret på dem er. Og deri hvor svaret er, må et problem være enkelt og let at løse. Det må være meningsløst at forsøge at løse et problem der, hvor svaret ikke kan være. Men lige så sikkert vil det blive løst, hvis det bringes derhen, hvor svaret er.

3. Forsøg kun at løse problemer indenfor det hellige øjebliks sikkerhed. For der vil problemet blive besvaret og løst. Udenfor det er der ikke nogen løsning, for der findes ikke noget svar, som kan findes der. Intet sted udenfor stilles der nogensinde et eneste, enkelt spørgsmål. Verden kan kun stille dobbelte spørgsmål. Et spørgsmål med mange svar kan ikke få noget svar. For ingen af dem er tilstrækkelige. Den stiller ikke et spørgsmål for at få svar, men kun for endnu engang at fremsætte sit synspunkt.

4. Alle de spørgsmål, der stilles i denne verden, er blot en måde at se på, det er ikke at stille spørgsmål. Når der stilles spørgsmål i had, kan det ikke besvares, for det er et svar i sig selv. Et dobbelt spørgsmål både spørger og besvarer, idet begge bevidner det samme i forskellig udformning. Verden stiller kun et spørgsmål. Det er dette: »Ud af disse illusioner, hvilken af dem er da sand? Hvilken af dem etablerer freden og giver glæde? Og hvilken af dem kan bringe undslippelse fra al den smerte, som verden er lavet af«? Hvilken form spørgsmålet end antager, så er formålet det samme. Den spørger kun for at fastslå, at synden er virkelig, og besvarer det i den form, der udtrykker det„ du foretrækker. »Hvilken synd foretrækker du? Det er den, du skulle vælge. De andre er ikke sande. Hvad ønsker du dig allermest for din krop? Den er din tjener og også din ven. Men fortæl den, hvad du ønsker dig, og den vil tjene dig kærligt og godt«. Og det er ikke et spørgsmål, for det fortæller dig, hvad, det er, du ønsker dig, og hvor du kan få det. Det giver ikke plads til at sætte spørgsmålstegn ved dens overbevisninger ud over, at det den påstår, antager spørgsmålets form.

5. Der findes ikke noget svar på et pseudospørgsmål. Det dikterer svaret i det øjeblik, det stiller spørgsmålet. Således er alle spørgsmål i verden en slags propaganda for sig selv. Ligesom kroppens vidner blot er sanserne indefra, således indeholdes svarene på verdens spørgsmål i de spørgsmål, der stilles. Der, hvor svarene repræsenterer spørgsmålene, tilføjer de intet, og intet er blevet lært. Et ærligt spørgsmål er et undervisningsmiddel, som spørger om noget, du ikke ved. Det fastlægger ikke betingelser for svaret, men spørger blot om, hvad svaret er. Men ingen, som er i en tilistand af konflikt, står frit til at stille dette spørgsmål, for han ønsker ikke et ærligt svar, som får konflikten til at ende.

6. Kun i det hellige øjeblik kan et ærligt spørgsmål stilles ærligt. Og det betydningsfulde i svaret kommer af spørgsmålets betydning. Her er det muligt at adskille dine ønsker fra svaret, så det både kan gives til dig og også modtages. Svaret gives overalt. Men det er kun her, det kan høres. Et ærligt svar beder ikke om ofre, for det besvarer spørgsmål, som er stillet i sandhed. Verdens spørgsmål spørger kun om, hvem der kræves et offer af, idet den ikke spørger, om ofre overhovedet har nogen mening. Og således vil svaret forblive uerkendt og uhørt, medmindre svaret fortæller, »fra hvem«, og således bevares spørgsmålet intakt, fordi det gav svaret til sig selv. Det hellige øjeblik er det interval, hvor sindet er stille nok til at høre svaret, som ikke indeholdes i det spørgsmål, det blev stillet. Det tilbyder noget nyt og andet end spørgsmålet. Hvordan kunne det besvares, hvis det blot gentager sig selv?

7. Forsøg derfor ikke at løse nogen problemer i en verden, som svarene er låst borte fra. Men bring problemet til det eneste sted, der har svaret kærligt klar til dig. Her er svarene, der vil løse dine problemer, fordi de står udenfor dem og ser, hvad det er, der kan besvares; hvad spørgsmålet virkeligt er. Indenfor verden stiller svarene blot endnu et spørgsmål, selvom de lader det første være ubesvaret. I det hellige øjeblik kan du bringe spørgsmålet til svaret og modtage det svar, som blev lavet til dig.

Næste Afsnit Kapitel