Kapitel: 25 GUDS RETFÆRDIGHED
Afsnit - VII. Frelsens klippe Næste

1. Men hvis Helligånden kan ændre hver en dom, som du lagde på dig selv, til en velsignelse, da kan det ikke være en synd. Synden er det eneste i verden, som ikke kan ændre sig. Den er uforanderlig. Og verden afhænger af dens uforanderlighed. Verdens magi kan se ud til at skjule syndens smerte for synderne og at bedrage med glimmer og med svig. Men hver enkelt ved, at syndens omkostning er døden. Og således er det. For synd er en bøn om død, et ønske om at gøre denne verdens grundlag lige så sikker som kærligheden, lige så meget til at stole på som Himlen og lige så stærk som Gud Selv. For verden er beskyttet imod kærligheden for enhver, der tror, at synden er en mulighed. Og ej heller vil dette ændre sig. Men kunne det være muligt, at det, som Gud ikke skabte, kunne dele Hans skabelses egenskaber, når det modgår den på enhver måde?

2. Det kan ikke være sådan, at »synderens« ønske om døden er lige så stærkt som Guds Vilje til livet. Ej heller kan grundlaget for en verden, som Han ikke lavede, være lige så fast og sikker som Himlen. Hvordan kunne det være således, at helvedet og Himlen er et og det samme? Og er det muligt, at det, som Han ikke ville, ikke kan ændres? Hvad er uforanderligt ud over Hans Vilje? Og hvad andet kan dele dens egenskaber ud over den selv? Hvilket ønske kan gå imod Hans vilje og være uforanderlig? Hvis du kunne erkende, at intet andet end Guds Vilje er uforanderlig, ville dette kursus ikke være vanskeligt for dig. For det er dette, som du ikke tror på. Men der er ikke andet, du kan tro på, hvis du blot så, hvad det virkeligt er.

3. Lad os gå tilbage til det, vi sagde før og tænke mere omhyggeligt over det. Det må være sådan, at enten er Gud vanvittig, eller også er denne verden et vanviddets sted. Ikke en eneste af Hans Tanker giver nogen mening i denne verden. Og intet af det, som denne verden synes er sandt, har nogen som helst mening i Hans Sind. Det, som ikke har nogen mening og intet indhold, er vanvid. Og det, som er vanvid kan, ikke være sandheden. Hvis en eneste overbevisning, som værdsættes så højt her, var sand, så ville hver eneste af de Tanker, som Gud nogensinde har haft, være en illusion. Og hvis blot en eneste af Hans Tanker er sand, så er alle de overbevisninger, som verden giver nogen som helst mening, falske og har overhovedet ikke nogen mening. Det er valget, som du foretager. Prøv ikke på at se det som noget andet eller at fordreje det til noget, det ikke er. For dette er den eneste beslutning, du kan træffe. Resten er Guds afgørelse, ikke din.

4. At retfærdiggøre en eneste af verdens værdier er at fornægte din Faders mentale sundhed og din egen. For Gud og Hans elskede Søn tænker ikke på forskellige måder. Og det er deres tankers samstemthed, der gør Sønnen til samskaber med det Sind, Hvis Tanke skabte ham. Så hvis han vælger at tro på en eneste tanke, som modgår sandheden, så har han bestemt, at han ikke er sin Faders Søn,, for Sønnen er vanvittig og den mentale sundhed rnå da ligge et andet sted end hos Faderen og Sønnen. Dette tror du på. Tro ikke, at denne overbevisning er afhængig af den form, den antager. Enhver, der tror, at denne verden på nogen måde er mental sund, eller at den retfærdiggøres i det den end måtte tro, eller at den vedligeholdes af nogen som helst form for fornuft, tror, at dette er sandt. Synden er ikke virkelig, fordi Faderen og Sønnen ikke er vanvittige. Denne verden er meningsløs, fordi den hviler på synd. Hvem kunne skabe det uforanderlige, hvis det ikke hviler på sandheden?

5. Helligånden har magten til at ændre hele fundamentet for den verden, du ser, til noget andet; et fundament, som ikke er vanvittigt, hvorpå en mental sund perception kan hvile, og en anden verden opfattes. Og en hvori intet modsiges, og som ville føre Guds Søn til den mentale sundhed og til glæden. Intet bevidner døden og grusomheden, adskillelsen og forskelle. For her opfattes alt som et, og intet mister noget, for at hver enkelt kan vinde noget.

6. Afprøv alt det, du tror på imod dette ene behov og forstå, at alt det, som opfylder dette ene krav, er din tillid værdig. Men intet andet end dette. Det, der ikke er kærlighed, er synd, og hver af dem opfatter den anden som sindssyg og meningsløs. Kærligheden er grundlaget for en verden, der opfattes som fuldstændig vanvittig af syndere, som tror, at deres vej er vejen til mental sundhed. Men synden er lige så vanvittig i kærlighedens syn, hvis milde øjne ville se hinsides vanviddet for at hvile fredeligt på sandheden. Hver af dem ser en uforanderlig verden, når hver af dem definerer den uforanderlige og evige sandhed i det, du er. Og hver af dem afspejler et syn på, hvad Faderen og Sønnen må være for at gøre dette synspunkt meningsfyldt og mentalt sundt.

7. Din specielle funktion er den specielle form, hvori det faktum, at Gud ikke er sindssyg, fremtræder mest fornuftigt og meningsfyldt for dig. Indholdet er det samme. Formen er tilpasset dine specielle behov og til det specielle sted og tidspunkt, som du tror, du befinder dig i, og hvor du kan frigøre dig fra tid og sted og alt det, som du tror begrænser dig. Guds Søn kan ikke begrænses af tid eller sted eller noget som helst, som Gud ikke ville. Men hvis Hans Vilje ses som vanvid, så kræver den form for vanvid, som gør det mest acceptabelt for de sindssyge, et specielt valg. Ej heller kan dette valg træffes af de sindssyge, hvis problem er, at deres valg ikke er frie og foretaget i fornuften og i lyset af mening.

8. Det ville være vanvid at lægge frelsen i de sindssyges hænder. Fordi Han ikke er sindssyg, har Gud udpeget En, som er lige så mentalt sund som Ham Selv til at løfte en mere mentalt sund verden for, at enhver, der valgte vanviddet som sin frelse, kan se på den. Det er overgivet til denne Ene at vælge den form, som passer bedst til ham; en, som ikke vil angribe den verden, han ser men roligt gå ind i den for at vise ham, at han er sindssyg. Denne Ene peger blot på et alternativ, en anden måde at se på det, som han har set før og genkender som den verden, han lever i, og som han troede, han før forstod.

9. Nu må han sætte spørgsmålstegn ved dette, for alternativets form er en, som han ikke kan fornægte, ej heller overse, og ej heller fuldstændig undgå at opfatte. Hans specielle funktion er fremstillet til hver enkelt, så den kan opfattes som værende mulig og mere og mere ønsket, som den beviser over for ham, at det er et alternativ, han virkeligt ønsker sig. Fra dette stade tilbyder hans syndefuldhed og al den synd, han ser i verden, ham mindre og mindre. Indtil han når frem til at forstå, at den kostede ham hans mentale sundhed og står imellem ham og det håb, han end måtte have, om at opnå den mentale sundhed. Ej heller står han uden flugtmulighed fra vanviddet, for han har en speciel andel i hver enkelts flugt. Han kunne ikke nemmere efterlades udenfor, uden en speciel funktion i håbet om fred, end Faderen kunne overse Sin Søn og gå forbi ham i en skødesløs tankeløshed.

10. Hvad andet kan du stole på end Guds Kærlighed? Og hvor bor den mentale sundhed om ikke i Ham? Den Ene, Som taler for Ham, kan vise dig dette i det alternativ, som Han valgte specielt til dig. Det er Guds Vilje, at du husker dette og på denne måde stiger op af den dybeste sorg til den fuldendte glæde. Accepter den funktion, som er blevet dig tildelt i Guds Egen plan for at vise Sin Søn, at helvedet og Himlen er forskellige, ikke det samme. Og at De alle er ens i Himlen, uden de forskelle, som ville have lavet helvede ud af Himlen, hvis en sådan sindssyge havde været mulig.

11. Hele troen på, at nogen kan tabe, afspejler blot den underliggende grundsætning, at Gud må være sindssyg. For i denne verden ser det ud til, at nogen må vinde, fordi en anden har tabt. Hvis dette var sandt, ville Gud virkelig være gal! Men hvad andet er denne tro undtaget en form af den mere grundlæggende læresætning om at »Synden er virkelig og styrer verden«? Nogen må tabe for hver en lille gevinst og må betale en nøjagtig mængde blod og lidelse for den. For ellers ville ondskaben triumfere og ødelæggelsen være den totale omkostning ved nogen som helst form for gevinst. Du, som tror, at Gud er vanvittig, se omhyggeligt på dette og forstå, at det enten er Gud eller dette, som er sindsygt, men næppe begge.

12. Frelsen er genfødslen af den tanke, at ingen kan tabe for, at en anden skal vinde. Og alle vinde, hvis nogen overhovedet skal gøre det. Her genskabes den mentale sundhed. Og på denne ene sandhedens klippe kan tilliden til Guds evige, mentale sundhed hvile i fuld sikkerhed og fuldendt fred. Fornuften er tilfredsstillet, for alle sindssyge overbevisninger kan her korrigeres. Og synden er en umulighed, hvis dette er sandt. Dette er den klippe, hvorpå frelsen hviler, det fremskudte punkt, hvorfra Helligånden giver mening og retning til den plan, hvori din specielle funktion har en rolle at spille. For her gøres din specielle funktion hel, fordi den deler helhedens funktion.

13. Husk på, at al fristelse blot er dette: En sindssyg tro på, at Guds sindssyge kunne gøre dig mental sund og give dig det, du ønsker dig; at enten Gud eller du må tabe til sindssygen, fordi Jeres mål ikke kan forsones. Døden forudsætter liv, men liv opretholdes ikke for enhver pris. Ingen kan lide for, at Guds Vilje skal opfyldes. Frelsen er Hans Vilje, fordi du deler den. Ikke for dig alene men for det Selv, Som er Guds Søn. Han kan ikke tabe, for hvis han kunne det, ville tabet være hans Faders, og i Ham er intet tab muligt. Og dette er mental sundhed, for det er sandheden.

Næste Afsnit Kapitel