Kapitel: 20 HELLIGHEDENS KLARSYN
Afsnit - VIII. Syndefrihedens klarsyn Næste

1. Klarsynet vil først komme til dig i glimt, men det vil være nok til at vise dig, hvad der gives til den, der ser sin broder som syndefri. Sandheden genskabes i dig gennem dit ønske, ligesom det blev tabt for dig gennem dit ønske om noget andet. Åben det hellige sted, som du lukkede ved at værdsætte »noget andet«, og det, som aldrig var tabt, vil roligt vende tilbage. Det er blevet gemt til dig. Klarsynet ville ikke være nødvendigt, hvis dømmekraften ikke var blevet lavet. ønsk dig nu, at den opløses fuldstændigt, og det vil ske for dig.

2. Ønsker du ikke at kende din Identitet? Ville du ikke lykkeligt udskifte dine tvivl med vished? Ville du ikke villigt slippe elendigheden for igen at lære om glæden? Dit hellige forhold tilbyder dig alt dette. Som det blev givet til dig, således vil dets virkninger også blive dig givet. Og lige som dets hellige formål ikke blev lavet af dig, således er midlerne, hvorved det lykkelige udkomme bliver dit, heller ikke af dig. Glæd dig over det, som er dit ved blot at bede om det og tro ikke, at du behøver at lave hverken midlet eller målet. Alt dette bliver givet til den, der blot ønsker at se sin broder som syndefri. Alt dette bliver givet, idet det blot venter på dit ønske om at modtage det. Klarsynet gives frit til dem, der beder om at måtte se.

3. Din broders syndefrihed gives til dig i et skinnende lys, så du kan se på den med Helligåndens klarsyn, så du kan glæde dig over den sammen med Ham. For freden vil komme til enhver, som beder om det med et oprigtigt ønske og et oprigtigt formål, idet det deles med Helligånden og er enig med Ham i, hvad frelsen er. Vær da villig til at se din broder som syndefri, så Kristus kan løfte Sig foran dit klarsyn og give dig glæde. Og sæt ingen pris på din broders krop, som fastholder ham i illusionerne om, hvad han er. Det er hans ønske at se sin syndefrihed, som det er dit. Og velsign Guds Søn i dit forhold, og se ikke det i ham, som du har gjort ham til.

4. Helligånden garanterer, at det, som Gud ville og gav dig, skal være dit. Dette er nu dit formål, og det klarsyn, som gør det til dig, er klar til at blive givet. Du har det klarsyn, som gør det muligt for dig ikke at se kroppen. Og når du ser på din broder, vil du se et alter til din Fader, hellig som Himlen, idet det gløder med en strålende renhed og skinner fra de skinnende liljer, som du lagde på det. Hvad kan du sætte højere end dette? Hvorfor tror du, at kroppen er et bedre hjem, et mere sikkert sted for Guds Søn? Hvorfor vil du hellere se på den end på sandheden? Hvordan kan man foretrække midlet til ødelæggelse, og vælge det frem for det hellige hjem, som Helligånden tilbyder, hvor Han vil bo sammen med dig?

5. Kroppen er tegnet på svaghed, sårbarhed og tabet af magt. Kan en sådan frelser hjælpe dig? Ville du i din elendighed og nød vende dig til den hjælpeløse? Er det det fuldendte valg at vende sig til den ynkværdigt lille for at få styrke? Dømmekraften vil synes at gøre din frelser svag. Men det er dig, som har brug for hans styrke. Der findes ikke noget problem, nogen hændelse eller situation, nogen forvirring, som klarsynet ikke kan løse. Alt forløses, når det betragtes gennem klarsynet. For det er ikke dit syn, og det medbringer de loves som er elsket af Ham, Hvis syn det er.

6. Alt det, som betragtes med klarsynet, falder mildt på plads i henhold til de love, som anvendes på det ved Hans rolige og sikre syn. Resultatet er altid sikret for det, som Han ser på. For det vil leve op til Hans formål, idet det ses i en ikke-justeret form og passer fuldstændig til formålet. Ødelæggelse bliver godgørende, og synd vendes til velsignelse under Hans milde syn. Hvad kan kroppens øjne opfatte, når de har magten til at ændre ting? Dens øjne indretter sig på synden, ude af stand til at se hinsides den i nogen som helst skikkelse, og idet de ser den overalt og i alt. Se med dens øjne, og alt, som du ser, vil blive fordømt. Alt det, som kunne frelse dig, vil du aldrig kunne se. Dit hellige forhold, kilden til din frelse, vil få frataget sin betydning, og dets mest hellige formål vil blive frataget midlerne til sin opfyldelse.

7. Dømmekraften er kun et legetøj, et indfald, det meningsløse middel til at lege den tomme leg om døden i din forestillingsverden. Men klarsynet sætter alt på plads, idet det mildt bringer alle ting ind i Himlens loves venlige overtalelse. Hvad nu, hvis du kunne se, at denne verden er en hallucination? Hvad nu, hvis du virkelig forstod, at du havde lavet den? Hvad nu, hvis du erkendte, at alle, som synes at gå rundt i den for at synde og dø, angribe og myrde og ødelægge sig selv, er fuldstændig uvirkelige? Kunne du stole på det, du ser, hvis du accepterede dette? Og ville du være i stand til at se det?

8. Hallucinationer forsvinder, når de ses for det, de er. Dette er helbredelsen og midlet til helbredelse. Tro ikke på dem, og de er borte. Og alt, hvad du behøver at erkende, er, at det var dig, der gjorde dette. Når du accepterer dette simple faktum og tager den magt tilbage til dig selv, som du gav til dem, forløses du fra dem. En ting er sikker; hallucinationer tjener et formål, og når dette formål ikke længere ses, forsvinder de. Derfor er spørgsmålet aldrig, om du ønsker dem, men altid, om du ønsker det formål, som de tjener? Denne verden synes at friste med mange formål, hver enkelt anderledes og med andre værdier. Men de er alle sammen ens. Igen er der ingen gradsforskelle, kun en tilsyneladende værdirækkefølge.

9. Der er kun to mulige formål. Det ene er synd, og det andet er hellighed. Der er intet ind imellem, og det, du vælger, bestemmer, hvad det er, du ser. For det, du ser, er blot den måde, du har valgt at opnå dit mål på. Hallucinationer tjener opnåelsen af vanviddets mål. De er midlet, hvormed den ydre verden, som projekteres indefra, indretter sig på synden og derved synes at bære vidne til dens virkelighed. Det er stadig sandt, at der ikke findes noget udenfor. Og alligevel er det på dette intet, at projektionerne laves. For det er projektionen, som giver dette »intet« al den mening, som det indeholder.

10. Det, som ikke har nogen mening, kan ikke opfattes. Og mening ser altid først indad for at finde sig selv, og derefter ser den udad. Al den mening, som du giver den ydre verden, må således afspejle det syn, som du så indvendigt; eller endnu bedre, om du overhovedet så noget eller blot fordømte det. Klarsynet er midlet, hvorved Helligånden oversætter dine mareridt til lykkelige drømme; dine vilde hallucinationer, som viser dig alle de skræmmende resultater af de forestillede synder til rolige og bekræftende syn, som Han ønsker at erstatte dem med. Disse milde syn og lyde ser og hører vi lykkeligt og med glæde. De er Hans erstatninger for alle de skrækkelige syn og skrigende lyde, som egoets formål bragte til din skrækslagne bevidsthed. De træder bort fra synden, idet de minder dig om, at det ikke er virkeligheden, som skræmmer dig, og at de fejl, du begik, kan korrigeres.

11. Når du har set på det, som syntes skræmmende og set det forandre sig til dejlige og fredelige syn; når du har set på voldelige og dødelige billeder og set dem forandre sig til rolige syn af haver under en åben himmel, med klare livgivende vande, som lykkeligt løber ved siden af dem i dansende kilder, som aldrig svinder ind; hvem behøver da at overtale dig til at modtage klarsynets gave? Og efter klarsynet, hvem er der da til at fornægte det, som kommer derefter? Tænk blot et øjeblik på dette: Du kan se den hellighed, som Gud gav til Sin Søn. Og aldrig vil du få behov for at tro, at der findes noget andet for dig at se på.

Næste Afsnit Kapitel