<11 12 Jeg er rystet, fordi jeg ser en betydningsløs verden 13> english

1. Vigtigheden af denne idé ligger i det faktum, at den indeholder en korrektion af en større perceptuel forvrængning. Du tror, at det, der ryster dig, er en skræmmende verden, eller en trist verden, eller en voldelig verden, eller en sindssyg verden. Alle disse egenskaber giver du den. Verden i sig selv er betydningsløs.

2. Disse øvelser udføres med åbne øjne. Se dig omkring, denne gang ret langsomt. Prøv på at »time« dig selv sådan, at dit langsomme skift fra en ting til en anden indeholder et temmelig konstant tidsinterval. Tillad ikke den tid, skiftet tager at blive betydelig længere eller kortere, men prøv i stedet for at holde et afmålt, konstant tempo hele vejen igennem. Det, du ser, betyder intet. Du underviser dig selv i dette, medens du giver det, du betragter, lige meget opmærksomhed og lige megen tid. Dette er et af de første skridt til at lære at give alt samme værdi.

3. Som du ser dig omkring, sig til dig selv:

Jeg tror, jeg ser en truende verden, en farlig verden,
en fjendtligsindet verden, en trist verden, en ond verden,
en vanvittig verden,

o.s.v., idet du bruger de beskrivelser, der falder dig ind. Hvis der opstår beskrivelser, der synes mere positive end negative, så inkluder dem. For eksempel kan du måske tænke på »en god verden«, eller »en tilfredsstillende verden«. Hvis sådanne beskrivelser dukker op i dig, brug dem sammen med de andre. Du forstår måske ikke, hvorfor disse »pæne« tillægsord hører hjemme i disse øvelser, men husk på, at en »god verden« antyder, at der findes en »ond«, og en »tilfredsstillende« verden at der findes en »utilfredsstillende«. Ethvert begreb, der kommer ind i dit sind, er brugbare emner for dagens øvelser. Deres tilsyneladende kvaliteter betyder ikke noget.

4. Vær sikker på, at du ikke ændrer tidsintervallerne mellem at anvende dagens idé på det, du tror, er behageligt, og det, du mener, er ubehageligt. M.h.t. anvendelsen af disse øvelser er der ingen forskel på dem. Ved slutningen af øvelsesperioden tilføj:

Men jeg er rystet, fordi jeg ser en betydningsløs verden.

5. Det, der er betydningsløst, er hverken godt eller dårligt. Hvorfor ryster en betydningsløs verden dig så? Hvis du kunne acceptere verden som betydningsløs og lade sandheden blive skrevet på den for din skyld, ville det gøre dig ubeskriveligt lykkelig. Men fordi den er betydningsløs, er du nødt til at skrive det på den, du synes, den skal være. Det er, hvad du ser i den. Det er dette, der i sandhed er betydningsløst. Under dine ord er Guds Ord skrevet. Sandheden ryster dig lige nu, men når dine ord er visket ud, vil du se Hans. Dette er det endelige formål med disse øvelser.

6. Det er tilstrækkelig at udføre disse øvelser tre eller fire gange i dag. Ej heller skal øvelsesperioden overskride et minut. Måske finder du oven i købet dette for meget. Afslut øvelsen, når du oplever en modstand imod at fortsætte.