<132 133 Jeg vil ikke værdsætte det der er værdiløst. 134> english Youtube

1. I undervisning er det somme tider nyttigt at bringe eleven tilbage til praktiske omstændigheder, især efter at han har gennemgået noget der forekommer teoretisk, og langt fra det han allerede har lært. Det vil vi gøre i dag. Vi vil ikke tale om ophøjede, verdensomspændende ideer, men i stedet opholde os ved det der kan være til gavn for dig.

2. Du forlanger ikke for meget af livet, men alt for lidt. Når du lader dit sind tiltrækkes af kropslige behov, af hvilke ting du skal købe, af berømmelse der værdsættes af verden, beder du om sorg, ikke glæde. Dette kursus førsøger ikke at tage det lidt du har fra dig. Det prøver ikke på at give dig utopiske ideer i steder for noget der kan tilfredsstille dig i verden. Der er intet i verden der kan tilfredsstille dig.

3. I dag vil vi opregne de virkelige kriterier, som vi kan teste alle de ting du tror du ønsker med. Hvis ikke de lever op til disse forstandige krav. er de ikke værd at ønske overhovedet, for de kan kun erstatte det der tilbyder mere. De love der styrer valg kan du ikke lave, lige så lidt som du kan lave alternativer at vælge imellem. Valget kan du træffe; det er du faktisk nødt til. Men det er klogt at kende de love du sætter i bevægelse når du vælger, og vide hvilke alternativer du vælger imellem.

4. Vi har allerede understreget at der kun er to, uanset hvor mange der ser ud til at være. Grænsen er fastlagt, og det kan vi ikke ændre. Det vil virkelig være gement overfor dig at lade alternativerne være ubegrænsede, og på den måde forsinke dit endelige valg, indtil du havde undersøgt dem alle i tiden; og ikke så tydeligt blive bragt til det sted, hvor der er eet valg der må træffes.

5. En anden venlig og dermed forbunden lov er, at der intet kompromis er med hensyn til hvad dit valg må føre med sig. Det kan ikke give dig blot lidt, for der findes ikke noget ind imellem. Hvert eneste valg du træffer, bringer dig alt eller intet. Hvis du derfor lærer de kriterier, som du kan bruge til at skelne alt fra intet med, vil du træffe det bedste valg.

6. For det første: Hvis du vælger noget der ikke vil vare evigt, er det du valgte værdiløst. En tidsbegrænset værdi er uden værdi overhovedet. Tid kan aldrig fjerne en værdi der er virkelig. Det der svinder bort og dør var der aldrig, og tilbyder intet til den der vælger det. Han vildledes af intethed, i en form han tror han kan lide.

7. For det andet: Hvis du vælger at tage noget fra en eller anden, vil du ikke have noget tilbage. Grunden er, at når du nægter ham hans ret til alt, fornægter du din egen. Derfor vil du ikke erkende det du virkelig har, fordi du vil fornægte at det er der. Den som prøver på at tage noget væk, er blevet vildledt af illusionen om, at tab kan tilbyde gevinst. Men tab må nødvendigvis tilbyde tab, og intet andet.

8. Din næste overvejelse er den de andre hviler på. Hvorfor er det du vælger værdifuldt for dig? Hvad tiltrækker dit sind til det? Hvilket formål tjener det? Det er her det letteste af alt er at blive vildledt. For egoet undgår at erkende hvad det er det ønsker. Det fortæller dig end ikke sandheden som det selv opfatter den, for det har brug for at beholde den glorie, som det bruger til at beskytte sine mål imod at løbe an og ruste, så du kan se hvor »uskyldigt« det er.

9. Men dets camouflage er en tynd, overfladisk pynt, som kun kan vildlede dem der er tilfredse med at blive vildledt. Dets mål er indlysende for enhver der bryder sig om at se efter dem. Her gøres vildledningen dobbelt, for den der vildledes, vil ikke opfatte, at det blot ikke er lykkedes for ham at vinde noget. Han vil tro han har tjent egoets skjulte mål.

10. Men selv om han prøver på at holde dets glorie skinnende i sin vision, må han alligevel opfatte dens anløbne æg og rustne kerne. Hans frugtesløse fejltagelser fremtræder som synder for ham, fordi han ser den anløbne æg som sin egen, og rusten som et tegn på dyb uværdighed i sig selv. Den der stadig vil beskytte egoets formål, og tjene det som sit eget, begår ifølge sin vejleders diktater ingen fejltagelser. Denne vejledning lærer, at det er en fejltagelse at tro, at synder kun er fejltagelser, for hvem ville lide for sine synder hvis det var sådan?

11. Og her kommer vi til det valgkriterium, som er det vanskeligste at tro, fordi dets selvfølgelighed er overlejret af mange lag af uklarhed. Hvis du føler nogen som helst skyld ved det du vælger, har du tilladt egoets mål at komme imellem de virkelige alternativer. Og derfor erkender du ikke at der kun er to, og det alternativ du tror du valgte forekommer skræmmende, og for farligt til at være det ingenting det faktisk er.

12. Alle ting er værdifulde eller værdiløse, værdige eller ikke, til at blive søgt efter overhovedet, enten helt ønskværdige eller ikke den mindste anstrengelse værd. Det er let at vælge netop på grund af dette. Kompleksitet er intet andet end et røgslør, der skjuler den meget simple kendsgerning, at intet valg kan være vanskeligt. Hvad er det du opnår ved at lære dette. Det er langt mere end blot at lade dig vælge med lethed og uden vanskeligheder.

13. Selve Himlen nås med tomme hænder og åbne sind, der kommer uden noget, for at finde alt, og fordre det som deres. Vi vil prøve på at nå denne tilstand i dag, efter at have lagt selvbedragene væk, og med en ærlig villighed til kun at værdsætte det virkeliget værdifulde og virkelige. Vore to udvidede øveperioder på hver femten minutter begynder med dette:

Jeg vil ikke værdsætte det som er værdiløst, og jeg søger kun det som har værdi, for kun det ønsker jeg at finde.

14. Og modtag så det der venter enhver, der ubetynget når Himlens port, som åbnes når han kommer. Skulle du begynde at påtage dig unødvendige byrder, eller tro du ser nogle vanskelige valg foran dig, så vær hurtig til at svare med denne enkle tanke:

Jeg vil ikke værdsætte det som er værdiløst, for det som er værdifuldt tilhører mig.