<107 108 At give og at modtage er i sandhed det samme 109> english Youtube
1. Klarsynet afhænger af dagens ide. Lyset er i den, for den forliger alle tilsyneladende modsætninger. Og hvad er lys andet end den af fred fødte ændring af alle dine konflikter og fejlagtige tanker til et koncept, som er fuldstændig sandt? Selv dette ene vil forsvinde, for Tanken bag det vil fremstå i stedet og overtage dets plads. Og nu har du så fundet fred for altid, for drømmen er da forbi.
2. Det sande lys, som muliggør det sande klarsyn, er ikke det lys, som kroppens øjne kan se. Det er en sindstilstand, der er blevet så forenet, at mørke overhovedet ikke kan opfattes. Og på denne måde vil det, som er det samme, ses som ét, og det, der ikke er det samme, forbliver ubemærket, for det er der ikke.
3. Dette er lyset, som ikke viser nogen modsætninger, og klarsynet, som er helbredt, har magten til at helbrede. Dette er lyset, som bringer din sjælefred til andre sind, så de kan dele det og glæde sig over, at de er et med dig og med sig selv. Dette er lyset som helbreder, fordi det bringer den enkle perception, baseret på en referenceramme, hvorfra der kun opstår en betydning.
4. Her ses både dette at give og dette at modtage som forskellige aspekter af én Tanke, hvis sandhed ikke afhænger af, hvilken af dem, der ses som den første, og hvilken som den anden. Her forstås det, at begge sker sammen, så Tanken kan forblive fuldendt, og i denne forståelse ligger den base, hvorpå alle modsætninger bilægges, fordi de opfattes fra den samme referenceramme, som forener denne Tanke.
5. Én tanke, fuldstændig forenet, vil tjene til at forene alle tanker. Det er det samme som at sige, at én korrektion er nok til at forene alle korrektioner, eller at tilgive en broder er fuldt ud tilstrækkelig til at bringe frelsen til alle sind. For dette er blot specielle sager under én lov, der gælder for al slags indlæring, hvis den styres af Én, Som kender sandheden.
6. At lære, at dette at give og dette at modtage er det samme, har en særlig brugbarhed, fordi det så let kan afprøves og ses som sandt. Og når denne særlige sag har bevist, at den altid virker under alle forhold, hvor den afprøves, kan tanken bag det generaliseres til andre områder af tvivl og dobbeltsyn, og derfra vil den udvide sig for til slut at ankomme hos den ene Tanke, som ligger bag dem alle.
7. I dag øver vi den specielle sag om at give og at modtage. Vi vil bruge denne enkle lære om det indlysende, fordi den indebærer resultater, som vi ikke kan overse. At give er at modtage. I dag vil vi forsøge at tilbyde freden til alle og opdage, hvor hurtigt freden kommer tilbage til os selv. Lys er stilhed, og i denne fred gives klarsynet til os, og vi kan se.
8. Så vi begynder dagens øvelsesperiode med instruktionen, og siger:
At give og at modtage er i sandhed det samme.
Jeg vil modtage det, som jeg nu giver.
Luk så dine øjne, og tænk i fem minutter på, hvad du kunne tænke dig at tilbyde andre, så du kan eje det. F. eks. kunne du sige:
Jeg tilbyder alle ro.
Jeg tilbyder alle sjælefred.
Jeg tilbyder alle mildhed.
9. Sig hver enkelt langsomt, og hold så en pause, hvor du forventer at modtage den gave, som du gav, og den vil komme til dig i samme omfang, som du gav den. Du vil opdage, at du har fået et nøjagtigt udbytte for det var det, du bad om. Det kan også være en hjælp at tænke på en, som kunne modtage dine gaver. Han repræsenterer de andre, og gennem ham giver du til alle.
10. Vor meget enkle lektion i dag vil lære dig meget. Årsag og virkning vil fra dette øjeblik blive forstået meget bedre, og vi vil opleve meget hurtigere fremskridt nu. Tænk på dagens øvelser som hurtige fremskridt i indlæring, som bliver stadig hurtigere og mere sikre, hver gang du siger: »At give og at modtage er i sandhed det samme«.