Manual 4 Næste Afsnit - II. Niveau-1
De to niveauer Næste Kapitel Indhold
Én-sindethed, Himlen. Én-sindethed er Guds verden eller Himlen.
Kurset kalder også dette Virkeligheden (reality) ikke at forveksle
med "den virkelige verden" som er den fysiske verden set med
Kristus vision - altså når vi har tilgivet alt.
Himlen, som er ren Ånd, karakteriseres af begreberne angivet i
cirklen (1). Disse er udover Ånd: Énhed, Uforanderlighed, Evighed,
Liv, Kærlighed og Viden (Kundskab).
I Himlen er Gud og Guds skabelse også kaldet Guds Søn eller
Kristus. Kurset bruger desuden ordet "Selvet"[20] (med stort S) som
synonym for Kristus.
For at forstå Kursets tankesystem er det vigtigt at vide, at Gud er en
ikke-dualistisk væren af ren, upersonlig Kærlighed. Ikke-dualistisk
betyder, at der i Himlen ikke findes nogle modsætninger. Der er
således heller ingen modsætning mellem Gud og Guds Søn. De er Ét,
ligesom alt i Himlen er Ét!
Gud (Kærlighed) udvider Sig Selv i én uafbrudt strøm, som forøges
uden afbrydelse og uden ende netop gennem sin egen udvidelse
(extension). Guds Søn, der er skabt af Gud og dermed selvfølgelig
også lig Gud, skaber ligeledes i forening med sin Fader ved at
udvide sig selv.
Kærlighed forøges ved at blive givet/delt[101]. Vi kan kun "eje" kærlighed
ved at give den til andre. Denne lovmæssighed, der er en karakteristisk
egenskab ved kærlighed gælder i Himlen, såvel som på
jorden.
Det er vigtigt at vide, at selv om Gud skabte Kristus lig Sig Selv, og
Kristus derfor deler Guds egenskaber og skaber ligesom Gud, så
er Kristus ikke Gud. Vi er Guds Søn, ikke Kilden. Der findes kun
én Kilde, og det er Gud, men mere herom senere.
Himlen er en så ophøjet tilstand, at det fuldstændigt overgår vore
evner at beskrive, fatte eller forestille os. Som Kurset siger, kan
Himlen kun fattes gennem en åbenbaringsoplevelse[48]. Og selv når vi
oplever en sådan, kan den ikke beskrives eller forklares, da ord kun
er symboler på symboler og derfor to gange fjernet fra virkeligheden[49],
som Jesus siger i Kurset.
Andetsteds kalder han det, at forsøge at forstå, hvad Himlen er, for
"uforstandige overvejelser", og beder os om ikke at prøve at forstå
noget, vi alligevel ikke kan fatte.
Alt her på jorden er i direkte modsætning til Himlen, men selv om vi
ikke kan forstå dette, kan vi dog få en lille anelse om, hvad Himlen
er, ved at beskrive den med begreberne angivet i cirklen (1).
Himlens essens er Ånd, eller Guds Tanke, som Han skabte lig Sig
Selv. Den samlede Ånd, eller alle Guds Tanker, er Guds enbårne
Søn eller Kristus.
I Himlen findes kun ånd, ingen fysiske legemer, ingen forskelle og
ingen tid, kun én fælles, uendelig og uforanderlig Kærlighed. I Himlen
blandes og sammensmeltes vore tilsyneladende adskilte identiteter,
idet disse forenes og former ét enkelt universelt Selv eller Kristus.
Kristus hviler i fuldkommen, nær forening med Gud, vor Skaber,
Himlens Herre, alt levendes Ophav.
Kurset bruger således ordet "Kristus" på en anden måde, end vi
normalt forstår det, idet Jesus - sammen med os alle - er Kristus,
Guds Søn.
Jesus er, som han selv siger i Kurset, kun en ældre broder som blot i
tid er lidt foran os, men som ikke har noget, vi ikke indeholder
potentielt[51]. Blot var han den første, som opnåede, hvad man kunne
kalde "Kristus-bevidsthed" eller, som Kurset siger, den første som
accepterede Udsoningen for sig selv[52].
I Himlen findes Viden eller Kundskab[14]. Denne viden er, som en
konsekvens af Himlens ikke-dualistiske karakter, uden konflikt, uden
selvmodsigelser, uden disharmonier, uden mulighed for fortolkning. I
Himlen findes ingen spørgsmål, thi vi ved alt.
Her findes Sandheden/ Virkeligheden, altså den fuldstændige modsætning
til den fysiske verden, hvor vi intet ved, men kun evner at
opfatte, det vil sige fortolke vore sanseindtryk.
Det begreb, som bedst kombinerer alle himlens aspekter, er Kærlighed.
Himlen er derfor oplevelsen af fuldkommen, grænseløs Kærlighed.
Dette opleves som en tilstand af ren, frydefuld lykke. Vi er ét
med den fuldkomne glæde, da vi oplever en dyb, ekstatisk henrykkelse,
som fuldbyrder og overgår absolut alt, vi på nogen mulig
måde kan forestille os. I en uendelig, uforanderlig og udelt lykketilstand,
uden forstyrrelser og uden tid, hviler vi i fred sammen med
Gud, vor skaber.
Hvordan skete det? Et spørgsmål som alle, der studerer Kurset,
på et eller andet tidspunkt stiller sig selv er: Hvordan kunne denne
adskillelse fra Gud egentlig ske? Hvordan kunne vi forlade det
fuldkomne, det som er Alt?
Spørgsmålet "hvordan skete det?" er i virkeligheden et ledende
spørgsmål, som ikke kan besvares, idet spørgsmålet jo forudsætter,
at det rent faktisk er sket.
Kurset gør derfor heller ikke meget ud af, hvorledes det, vi opfatter
som vor adskillelse fra Gud, kunne ske, men sammenligner det med
en drøm, vi blot skal vågne fra. Der er flere grunde til dette, og den
"bedste" er vel, at det rent faktisk aldrig er sket[9].
Når vi nu imidlertid opfatter os selv som værende i den fysiske
verden og derfor oplever denne verden som virkelig, er dette et
tilsyneladende paradoks, som vi har endog meget vanskeligt ved at
forstå. Vi kan derfor vælge at fortabe os i det paradoksale eller blot
en tid acceptere paradokset, og gøre som Jesus anviser os i Kurset.
For den dag vi får en åbenbaringsoplevelse[48], vil alle vore spørgsmål
og al vor tvivl falde til jorden, for vi ved alt.
Det, at vi tror, at vi har adskilt os fra Gud, at vi har en vilje, som er
adskilt fra Hans, kalder Kurset den oprindelige fejl (the original
error)[53]. Dette bringer os i et modsætningsforhold til Gud og fører os
ud i en konkurrence med Ham, hvilket just er grunden til egoets
tilsyneladende eksistens. Den oprindelige fejl kan sammenlignes med
det fra Kristendommen kendte begreb arvesynd.
Det bemærkes, at Kurset ikke kalder vor tilsyneladende adskillelse
for en synd, med blot en fejl. Synd er noget uopretteligt, noget som
ikke står til at ændre[133]. Fejl derimod, kan til enhver tid ændres, når
vi vælger det. Dette er en væsentlig forskel på Kursets lære og
traditionel Kristendom.
At vor adskillelse fra Gud i virkeligheden er en umulighed og i bund
og grund uvirkelig, viser Kurset os bl.a. med dette spørgsmå[l54]:
Hvorledes kan du, som er Guds mening, opfatte dig selv som
fjernet fra den? Og Kurset giver selv dette noget overraskende
svar[55]: Du kan kun se dig selv som adskilt fra din egen mening,
fordi du oplever dig selv som uvirkelig.
En af de måder hvorpå Kurset omtaler vor tilsyneladende adskillelse
fra Gud er imidlertid, at der ind i evigheden, hvor alt er Ét, krøb en
lillebitte tosset idé, ad hvilken Guds Søn glemte at le[143]. Ved denne
hans glemsel blev tanken en alvorlig idé, som gav mulighed for både
fuldførelse og reel virkning[56], idet al tro - som Kurset siger et andet
sted - er virkelighed for den, som tror[57].
Vi må således forestille os, at denne lillebitte tossede idé var en tanke
hos Guds Søn: "Om der mon kunne findes en kraft ud over Almagt,
om der kunne være mere end Alt"[144].
En sådan tanke er selvindlysende idiotisk, for selvfølgelig kan der
ikke være mere end Alt. Men det blot at overveje muligheden af at
der kunne være noget andet end virkeligheden, indeholder den
dualistiske idé at der også kan være en modsætning til Alt, til
Himlen.
Ved at indføre denne dobbelthed, fornægtes vor Kildes Énhed og
Overflod. Da Gud skabte Virkeligheden som total énhed, så følger
det heraf, at vi - såfremt vi tror på denne dualitet - også afviser
Virkeligheden, idet en dualistisk tanke ikke kan eksistere sammen
med Gud.
Det tilsyneladende resultat af den lillebitte tossede idé var derfor, at
vi selv - ikke Gud - fordrev os fra Paradis og at vi frasagde os vor
Skabers arv. Denne ene fejl, denne ene tossede idé, lærer Kurset os,
var årsagen til en mangfoldighed af beslægtede tanker, som resulterede
i fremkomsten af hele det fysiske univers ("the big bang")[78], som
egoet, helt bogstaveligt, lavede som et skjulested, hvor Gud ikke
kan komme og som et forsvar mod Gud. Og hvordan nu det?
Næste Afsnit Næste Kapitel Indhold