<6 7 Jeg ser kun fortiden 8> english
1. Denne idé er særlig svær at tro på til at begynde med, og dog er det den logiske begrundelse for alle de forudgående.
Det er grunden til, at intet af det, du ser, har nogen betydning.
Det er grunden til, at du har givet alt, det du ser, den betydning, som det har for dig.
Det er grunden til, at du ikke forstår noget af det, du ser.
Det er grunden til, at dine tanker ikke betyder noget, og grunden. til, at de er som de ting, du ser.
Det er grunden til, at du aldrig er urolig af den grund, som du tror.
Det er grunden til, at du er rystet, fordi du ser noget, der ikke er der.
2. Gamle ideer om tiden er svære at ændre, for alt, hvad du tror på, har rod i tiden og afhænger af, at du ikke lærer disse nye ideer om det, og dog er det netop grunden til, at du har brug for nye ideer om tiden. Denne første tids-idé er nu ikke helt så mærkelig, som det først ser ud til.
3. Se f. eks. på en kop. Ser du en kop, eller genkalder du dig blot dine fortidserfaringer om at løfte en kop, om at være tørstig, drikke af en kop, at føle kanten af en kop mod dine læber, at få morgenmad o.s.v.? Er din æstetiske reaktion på koppen ikke også baseret på fortidens erfaringer? Hvordan kan du ellers vide, om denne kop vil gå i stykker, hvis du taber den? Hvad ved du om denne kop ud over det, du har lært i fortiden? Du ville ikke ane, hvad denne kop er, hvis du ikke havde en fortidsindlæring. Ser du den da virkelig?
4. Se dig omkring. Dette er lige så sandt m.h.t alt, hvad du ser. Erkend dette ved at anvende dagens idé uvildigt på alt, hvad du får øje på. For eksempel:
Jeg ser kun fortiden i denne blyant.
Jeg ser kun fortiden i denne sko.
Jeg ser kun fortiden i denne hånd.
Jeg ser kun fortiden i denne krop.
Jeg ser kun fortiden i dette ansigt.
5. Læg ikke særlig vægt på en bestemt ting, men udelad heller ikke noget bestemt. Se kort på hver enkelt emne, og gå da videre til det næste. Tre eller fire øvelsesperioder er nok, hver på et minut eller så.