Manual 4 Næste Afsnit - III. Kristendommen
Kursets form Næste Kapitel Indhold
Kristendommen har uden tvivl været den mest indflydelsesrige
religion i verden i de forgangne 2000 år. Men ligeså utvivlsomt er det
vel, at Kristendommen ikke har været særlig kristen, eller som
Nietzsche provokerende har formuleret det, har der kun været én
sand kristen, og han døde på korset.
Ikke desto mindre har ingen af os - i hvert fald i den vestlige verden -
kunnet undgå at blive påvirket af Kristendommen, hvad enten vi har
villet det eller ej.
En af Kursets mest overraskende påstande er, at det blev udført som
et "indre diktat" fra Jesus og, at det er kommet fra ham, fordi hans
"ord har nået os i et sprog vi kan elske og forstå"[61].
Kurset er i stil og indhold Kristent, men der luges kraftigt ud i de
sidste 2000 års mange misforståelser og fejlfortolkninger af Jesus
ord og formål. Et eksempel herpå er korsfæstelsen, som omtales
udførligt. Han påpeger her, hvordan vi totalt har misforstået budskabet
og formålet med denne sidste del af hans liv og virke[60].
Da Kurset grundliggende er Kristent, har det selvfølgelig også mange
lighedspunkter med traditionel Kristendom. Både Kurset og Kristendommen
ser hovedårsagen til menneskets lidelser i vor idé om synd,
at vi angriber andre i stedet for at elske dem og, at vi tror, vi besidder
evnen til at kunne adskille os fra Gud. Begge ser desuden frelsen
som den evne Guds Ånd har, til med kærlighed at række ind i verden
og ind i vore hjerter og derved inspirere os til at se andre i kærlighed.
Gennem denne forening med andre mennesker bringes vi i kontakt
med det guddommelige.
Ved at fastslå at synd og ondskab, tid og rum er virkelige, har
Kristendommen imidlertid blot tilføjet os nye byrder af skyld, og
hermed forstærket vor opfattelse af Gud som en straffende og
fordømmende gud i stedet for en, der elsker os betingelsesløst. Som
Jesus siger i Kurset, er det ikke et sådant evangelium, han ønsker at
give os[7].
Ifølge Kurset er nøglen til vor frigørelse, at vi skal indse, at synd er
uvirkelig. Synd - som helt bogstaveligt er grundlaget for vort liv, og
som dybest set er årsagen til at vi synes at befinde os i denne verden
- er på en eller anden måde kun en drøm. Kun det, som er Guds
Vilje, er virkeligt, og Guds Vilje er udelukkende ubegrænset
kærlighed.
Mange af Kursets hovedbegreber er taget fra Kristendommen, men
omfortolkes radikalt. Et enkelt eksempel er ordet "mirakel", som
genfortolkes i psykologisk betydning. Til forskel fra Kristendommen,
som mener, at miraklet er en guddommelig indgriben i den fysiske
verden, som helbreder legemet, siger Kurset, at et mirakel er en
guddommelig indgriben i vort sind, som helbreder vore tankemønstre.
Dette kan så i øvrigt medføre en fysisk helbredelse.
Der henvises endvidere til kapitel 4. Ord og begreber, som omtaler
flere af disse forskelligheder.
Næste Afsnit Næste Kapitel Indhold