Manual 4 Næste Afsnit - III. Kursets forståelse af sand tilgivelse
Ret-sindethed Næste Kapitel Indhold
Kursets lære om tilgivelse er radikalt anderledes end den traditionelle
forståelse af begrebet. Synd er nemlig en illusion[46,128]. Synd skaber
ikke nogen gæld, vi skal tilbagebetale, og synd behøver ikke
undskyldes. Synd er kun vor egen forkerte og forkvaklede tro, en
drøm vi skal vågne fra. Problemet findes som sagt kun i vort eget
sind, og kan derfor kun løses dér.
Ifølge Kursets lære bygger sand tilgivelse på den forudsætning, at
alt hvad jeg opfatter udenfor mig selv, og hermed menes absolut
alt, er projektioner af mig selv; det vil sige bevidste / ubevidste eller
fornægtede aspekter af mig selv[118]. Der findes intet udenfor mig selv
eller rettere; udenfor mit eget sind[120].
I samme øjeblik jeg indser dette, indser jeg samtidig, at der ikke er
noget at tilgive andre for, men kun mig selv.
I den vestlige verden er denne erkendelse sket i slutningen af sidste,
og i begyndelsen af dette århundrede, indenfor to så tilsyneladende
forskellige videnskabelige grene som psykologien og partikelfysikken[J],
men er en gammel opdagelse for “østens vismænd“.
Det skal her bemærkes, at når der i Kurset og her tales om, at intet
eksisterer udenfor mig selv, menes der udenfor mit eget sind. Dette
betyder derfor ikke blot, at verden - men også min krop - er
udenfor mig selv, nemlig udenfor mit sind. Jeg er ikke min krop, jeg
er sindet.
Dybest set er det umuligt for os, med tale, tanker eller handling at
gøre et andet menneske skade. Det står ganske enkelt ikke i vor
magt. Men dette andet menneske kan vælge at lade sig skade af vor
tale, vore tanker eller handlinger. Indser jeg dette, indser jeg også, at
du ikke kan skade mig med din tale, dine tanker og dine handlinger,
hvorfor du aldrig kan være årsagen til min smerte. Årsagen findes
ikke udenfor mig selv. Denne erkendelse fjerner skylden fra dig såvel
som fra mig selv.
Dette betyder naturligvis ikke, at jeg skal være enig i det, andre siger
eller gør. Reagerer jeg imidlertid følelsesmæssigt på det, er det
fordi jeg har placeret min egen skjulte skyld i dig, har dømt dig som
den onde synder og mig selv som den gode, uskyldsrene engel.
Erkendelsen af at intet eksisterer udenfor mit eget sind er imidlertid
en af de allervanskeligste opgaver, vi kan påtage os. I sin fulde
konsekvens at integrere dette i tanke og i handling, synes næsten at
byde på uoverstigelige forhindringer, og bringer en frygt og en modstand
op til vor bevidsthed, som vi ikke troede mulig.
I vore fortvivlede forsøg på at få denne sandhed til ikke at passe,
ofrer vi gladeligt millioner af kroner og menneskeliv til forskning og
krige - for ikke at tale om vore egne personlige uophørlige retfærdiggørelser
af os selv, som helt bogstaveligt sker på bekostning af
vor indre fred, lykke og kærlighed.
På det personlige plan er vi parate til at ofre alt for at bevare vor
faste tro på, at lige præcis mit billede af “verden“ er det eneste
rigtige, det som alle andre må rette sig efter. Er vi i vort langmodige
hjørne, kan vi lige svinge os op til at “indrømme“, at vi - du og jeg -
nok bare har forskellige “virkeligheder/sandheder“. Men når vi nu
allesammen har vor egen “virkelighed/sandhed“, kan det selvfølgelig
ikke være “virkeligheden/sandheden“, vi taler om, da virkeligheden
og sandheden ifølge sagens natur må være ét. Dette indlysende
faktum forstyrrer eller anfægter imidlertid ikke vort egos fasttømrede
tro på egen ufejlbarlighed, og vi synes at leve uforstyrret til trods for
denne groteske selvmodsigelse. Se i øvrigt den første kaos-lov som
siger " at vi alle har en forskellig sandhed"[90] .
Som antydet ovenfor omfatter projektioner selvfølgelig også bevidste
(ikke-fornægtede) aspekter af os selv. Disse er som regel det, vi
opfatter som “positive“, “gode“ sider af os selv. I det efterfølgende
bliver der kun talt om de “negative“, de ubevidste eller fornægtede
aspekter af os selv, da det er dem, der umiddelbart synes at give os
de største problemer.
Tilbage til sand tilgivelse. Det, jeg skal tilgive, er min egen skyld,
som jeg vil gøre alt i verden for at skjule for mig selv og for alle
andre.
Indtil jeg erkender, at intet eksisterer udenfor mit eget sind, men at
alt derimod er mine egne projektioner, og jeg handler og tænker i
overensstemmelse hermed, vil enhver “tilgivelse“ kun være en undskyldning:
jeg undskylder dig/ser igennem fingrene med at du har
gjort mig uret, har trådt ind over mine grænser, har skadet, såret,
irriteret, krænket mig etc.
Hermed gør jeg det, som kun er mine egne frygt-projektioner, mit
eget spejlbillede, mine egne “spøgelser“, til virkelighed og noget som
faktisk eksisterer udenfor mig selv og helt uafhængigt af mig.
"Verden udenfor", som er en projektion af mig, kan aldrig være
årsagen. Årsagen findes i mit eget sind, hvorfor det er mit sind som
skal helbredes - ikke verden.
En sådan "traditionel tilgivelse“ som beskrevet ovenfor, er et angreb,
idet jeg, uden dog at udtale ordene, jo siger til vedkommende, at jeg
er et vidunderligt, ejegodt menneske, og at du er en elendig synder,
som jeg da sagtens kan bære over med, hvis det skal være (og hvis
det iøvrigt passer ind i mit kram).
Jeg stiller mig altså over vedkommende og ser ham/hende som et
syndefuldt ego, adskilt fra mig selv og fra Gud. Hermed dømmer jeg
ubevidst mig selv som et syndefuldt ego, hvilket forstærker min egen
skyld.
Vi kan kalde dette for egoets tilgivelse, da denne form for tilgivelse
blot forstærker vor egen skyld, hvilket vi tidligere har set netop er
hele egoets formål, for så længe vi bevidst eller ubevidst føler os
skyldige, ja så længe har egoet os i sin hule hånd.
Det, jeg altså skal tilgive, er min egen skyld, som jeg forsøger at
skjule for mig selv og for andre - det vil sige min hemmelige skyld
over, at jeg faktisk hader mig selv, er lige så irriteret, lige så vred,
hadefuld, selvfornægtende etc. som det, jeg opfatter hos andre.
Da disse sider af mig selv er fortrængte/fornægtede, kan jeg kun se
dem i andre mennesker. Skal jeg komme til at kende disse “mørke“
sider af mig selv (jeg kan jo heller ikke fjerne dem, før end jeg
kender dem), er det derfor nødvendigt, at jeg projicerer, at jeg ser
dem i andre. Jeg skal derfor være ærlig overfor mig selv, være ærlig
overfor det jeg ser og føler og det som "andre mennesker gør ved
mig".
Næste Afsnit Næste Kapitel Indhold