Manual 4 Næste Afsnit - IV. Den praktiske anvendelse af sand tilgivelse
Ret-sindethed Næste Kapitel Indhold
Vores eneste undskyldning for ikke at lære at tilgive er, at vi fortsat
har et ønske om at skade os selv, at vi fortsat ikke ønsker at opleve
den fred og kærlighed, vi tror, vi har forladt.
Vi kan kun lære at tilgive ved at gøre det. Der findes ingen anden
metode. Indtil metoden er indarbejdet i din dagligdag, vent da indtil
du kan være alene i ca. et kvarter, et sted hvor der er rimelig ro. Du
skal ikke bruge mere tid på det, og hvis du ikke mærker nogen
ændring, så stop, og kom tilbage til problemet på et senere tidspunkt.
Problemet vil i øvrigt altid vende tilbage, måske i en ny forklædning,
men det kommer så sikkert som Amen i kirken.
I begyndelsen vil du formentlig synes, at det er besværligt, at du ikke
kan finde tid til det, eller hvilken anden undskyldning, du nu kan
komme i tanke om. Du kan altid finde en retfærdiggørelse for ikke at
tilgive, men ønsker du at have ret eller at være lykkelig[112]?
Prøv til en forandring at finde en "retfærdiggørelse" til ikke længere
at være i smerte, til ikke længere at være såret eller vred. Du vil
opdage at jo flere gange du tilgiver, jo lettere er det, og jo kortere tid
tager det.
Endemålet er, at alle vore tanker, hele vor dag, fra vi slår øjnene op
om morgenen til vi lukker dem om aftenen, er beskæftiget med
tilgivelse, der - som Jesus siger - er vor eneste funktion[41] så længe
vi tror, vi befinder os her i denne verden.
Tilgivelse handler som sagt om vores egen skjulte skyld[119], som vi jo
netop har skjult, fordi den er alt for forfærdelig at erkende i os selv.
Dybt begravet i vor underbevidsthed ligger skylden over at vi har
forsyndet os imod Gud. Denne synd har vi ved vort liv svoret aldrig
mere at huske.
Dette er selvfølgelig egoets fortolkning og - jævnfør princippet: Synd,
skyld og frygt - må denne tro på synd nødvendigvis medføre, at Gud
er vred på os. Ja, Han må rent ud sagt være rasende. Det eneste
Han ønsker, er derfor, at lokke os i en fælde, at “fange“ os, så vi kan
få vores retfærdige straf for den forfærdelige synd, vi har begået
imod Ham. Guds Kærlighed - og Han er kun Kærlighed - har vi
således vendt til had og straf, hvorfor vi selvfølgelig frygter Gud, og
hvorfor vi selvfølgelig hader Ham.
Helt i overensstemmelse med egoets natur projicerer vi vores eget
had, vores egen frygt, vores egne morderiske tanker, over på Gud.
Ja, allerhelst ønsker vi, at benægte Guds eksistens.
Dette vores forhold til Gud gennemspiller vi igen og igen i vore
forhold til andre mennesker. Tilsyneladende beskytter/ f orsvarer vi os
overfor andre ved at angribe dem med vores vrede, eller ved at spille
det uskyldige offer og håbe på deres medlidenhed, forståelse og
kærlighed. Hermed bekræfter vi for os selv og for dem, at vi er
adskilte og syndefulde, hvilket - som vi tidligere har set - kun forstærker
vores egen skyld.
Vort egentlige formål med projektion af skyld (vrede, sårethed
m.m.), er derfor ikke så meget at det skal beskytte os imod andres
angreb. Derimod handler det om, at vi ønsker at fastholde os selv
adskilte (syndefulde), at vi ønsker at bekræfte for os selv, at vor
adskillelse fra Gud er virkelig. Hermed undgår vi nemlig at opleve
Guds Fred og Kærlighed, som øjeblikkeligt ville afkræfte denne vor
tro.
I de situationer, hvor vi har brug for at tilgive, er vi så at sige i egoets
vold, hvorfor vi ikke kan tilgive, med mindre vi har blot en lille tro på,
at der findes én, som ikke er det ego, vi lige nu selv tror, vi er. At der
findes én, som elsker os ubetinget, og som vil elske os lige højt, hvad
end vi tænker, siger eller gør. At der findes én, som overhovedet
ikke ser vores skyld, men altid viser os den Kærlighed, vi i
virkeligheden er.
Da det er os, som har lavet skylden, kan vi ikke selv fjerne
den[94].
Derfor har vi brug for en hjælp, som kommer fra et sted udenfor
egoet. Denne hjælp er Helligånden eller Kristus.
Når vi erkender, at vi ikke længere ønsker at have denne skyld, skal
vi derfor invitere Helligånden indenfor og bede Ham korrigere egoets
tankesystem for os, helbrede vort sind, vise os en anden vej.
For at processen skal lykkes, er det i øvrigt ligegyldigt, om du bruger
Gud, Jesus eller Helligånden. Det er imidlertid vigtigt, at du opfatter
at den, du bruger, står udenfor egoets tankesystem og ikke er andet
end kærlighed.
Når der i det efterfølgende står "ufred" betyder det den følelse af
ubehag, som du har og ikke længere ønsker. Følelser af ufred kan
spænde lige fra en let sårethed, over dyb krænkelse, irritation og
vrede, til et intenst raseri. Da sårethed og vrede er de almindeligste
forsvar mod at mærke skyld, anvendes disse lejlighedsvis i efterfølgende
gennemgang. Det er selvfølgelig ligegyldigt hvilken følelse, der
er tale om. Men husk på, at selv den mindste irritation blot dækker
over et intenst raseri[71]. Når det efterfølgende siges, at du skal mærke
din skyld og overlade den til Helligånden, betyder det ikke nødvendigvis,
at du skal føle en kæmpemæssig sort skyld eller skamfølelse.
Skylden kan være en ensomheds- eller tomhedsfølelse eller blot en
lille generthed eller flovhed. Men husk at det er skylden, der er dit
problem, og at Helligånden selvfølgelig ikke kan hjælpe dig, hvis du
skjuler problemet for Ham.
Sand tilgivelse er en proces, som indeholder følgende trin:
1 A. Mærk din ufred. Mærk din krop og din følelse af ufred. Føl
hvad din vrede, sårethed etc. gør ved dig.
1 B. Mærk din ufred uden at retfærdiggøre den. Giv intet udenfor
dig selv skylden for den. Følelsen er dit valg. Det er ikke bilens,
kærestens, regeringens eller hundens skyld. Du har valgt ufreden for
ikke at opleve Guds Fred og Kærlighed. Dette er den eneste og den
egentlige årsag til din ufred.
2. Mærk din skyld. Når du ikke længere retfærdiggør din ufred,
eller med andre ord, trækker din projektion tilbage til dig selv, må du
nødvendigvis føle skyld over, at du har gjort alt dette imod dig selv,
at du af egen "fri" vilje har berøvet dig selv Guds Fred og Kærlighed.
3 A. Forestil dig at du hæver dig op i sindet. Mærk din skyld over,
at du har gjort det alt sammen imod dig selv.
3 B. Beslut dig nu til at gå ind i den del af sindet, hvor Helligånden og
Kristus råder (2). Bed Helligånden eller Jesus tage skylden fra dig.
3 C. Se nu sammen med Helligånden eller Jesus på din skyld uden
at retfærdiggøre dig selv. Du skal nu kun se på den.
3 D. Se sammen med Helligånden eller Jesus på din skyld uden at
fordømme dig selv. Kun se den, intet andet.
3 E. Se Helligånden tage din skyld fra dig. Sig Ham tak og kom
tilbage til kroppen.
Næste Afsnit Næste Kapitel Indhold